Verkkokoulutukset

Alla lueteltuna Uimaliiton velvoittamat kohderyhmäkohtaiset verkkokoulutukset:

Urheilijoille (16-vuotiaat ja vanhemmat):

• Puhtaasti paras (SUEK)

Valmentajille ja ohjaajille:

• Et ole yksin (Väestöliitto)
  • Vastuullinen valmentaja (Olympiakomitea)
  • Nuori mieli urheilussa (MIELI ry)
  • Puhtaasti Paras (SUEK)

Tuomareille ja toimitsijoille:

• Reilusti Paras (SUEK)

Tähtiseuroille:

• Et ole yksin (Väestöliitto)
  • Vastuullinen valmentaja (Olympiakomitea)
  • Puhtaasti paras (SUEK)
  • Reilusti paras (SUEK)
  • Nuori Mieli urheilussa (MIELI ry)

Et ole yksin (Väestöliitto)

Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa valmentajille ja muille urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan. Koulutuksessa käydään läpi aiheita kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus. Kurssi sisältää erilaisia harjoituksia ja tehtäviä. Verkkokurssi on kaikille avoin ja ilmainen. Kurssi on suunnattu erityisesti urheiluseurojen valmentajille, työntekijöille ja vapaaehtoisille. Verkkokoulutus kestää noin tunnin ja voit suorittaa sen osissa. Rekisteröidy palveluun ja suorita verkkokoulutus tästä.

Vastuullinen valmentaja (Olympiakomitea)

Vastuullisen valmentajan verkkokurssilla tutustut vastuulliseen ja hyvään valmentamiseen sekä opit fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti turvallisen toimintaympäristön edistämisestä. Kurssin suorittamalla osoitat sitoutumisesi vastuulliseen valmentamiseen. Tämä kurssi on tarkoitettu kaikille urheilun ja liikunnan parissa toimiville ohjaajille ja valmentajille ja sen kesto on noin 1 - 1,5h. Mukaan pääset tästä.

Suoritus on voimassa kolme vuotta, jonka jälkeen verkkokoulutus tulee suorittaa uudelleen.

Puhtaasti paras (SUEK)

Puhtaasti paras on verkkokoulutus, jonka avulla niin urheilijat, urheilijan tukihenkilöt kuin kaikki muutkin urheilutoimijat voivat oppia ja varmistaa tietonsa antidopingasioista. Koulutuksen sisältö perustuu Maailman antidopingsäännöstöön, joka tuli voimaan 1.1.2021. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan tästä.

Suoritus on voimassa kaksi vuotta, jonka jälkeen verkkokoulutus tulee suorittaa uudelleen.

Reilusti paras (SUEK)

Reilusti paras on verkkokoulutus, joka auttaa niin urheilijoita kuin muita urheilutoimijoita tunnistamaan kilpailumanipulaation ilmiönä sekä antaa työkaluja sen kohtaamiseen. Verkkokoulutuksessa on videoita sekä harjoitus- ja pohdintatehtäviä. Koulutuksen suorittamiseen kuluu noin 35 minuuttia. Koulutusta ei tarvitse suorittaa kerralla, koska suoritukset tallentuvat järjestelmään. Kurssin suorittamiseksi tulee loppukoe tehdä hyväksytysti. Hyväksytyn suorituksen päätteeksi saa diplomin, jonka avulla voi osoittaa suorittaneensa koulutuksen. Verkkokoulutuksen voi tehdä myös mobiililaitteilla. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan tästä

Uintiurheilun verkkokurssi (6 h)

Verkkokurssi antaa ohjaajille ja valmentajille perustiedot uintiurheilulajeista. Uintiurheilun verkkokurssi on suunniteltu mahdollisimman selkeäksi suorittaa ja kehittää omaa osaamistaan uintiurheilusta. Tämä verkkokurssi antaa valmiudet jatkaa eri lajien valmentajan polkua valmentajakoulutuksiin tai ohjaajakoulutuksiin. Verkkokurssi toteutetaan verkkokoulutuksena Priiman sähköisessä oppimisympäristössä ja sen kesto on koulutuksen suorittajan lähtötasosta riippuen noin kuusi tuntia. Verkkokoulutus koostuu informatiivisistä videoista, koulutusmateriaaleista, oppimismateriaaleihin ja erilaisiin nettisivuihin tutustumisista sekä loppukokeesta. Verkkokurssin hinta on 20 euroa ja ilmoittautumaan pääset tästä.