Vuoden parhaat palkittiin Uintiurheilugaalassa

#UUTINEN 7.2.2015

Perjantai-iltana Baltic Queenin Uintiurheilugaala-risteilyllä juhlittiin vuoden 2014 tähtihetkiä. Gaalassa palkittiin Uimaliiton Vuoden valinnat ja muita erikoispalkintoja.

Tuomas Kaario palkittiin suorituspaikallaan Suomenlahdella Uimaliiton Vuoden uintiurheiluteko -palkinnolla. Kuva: Mika Ruusunen

Reilut sata osallistujaa todisti tunteikkaita hetkiä perjantai-iltana Uintiurheilugaalassa Itämeren aalloilla. Perinteiset Uimaliiton Vuoden valinnat saivat nyt gaalan muodossa ansaitsemansa huomion, ja mukana olleilla seuratoimijoilla oli muiden palkintojen myötä aihetta tuntea ylpeyttä omasta työpanoksestaan uintiurheilun hyväksi.

Kaario palasi Suomenlahdelle

Vuoden uintiurheiluteoksi pyydettiin esityksiä yleisöltä viime vuoden lopulla, ja runsaiden esitysten joukosta Vuoden uintiurheiluteoksi Uimaliiton liittohallitus valitsi Tuomas Kaarion Suomenlahden yliuinnin ilman märkäpukua, mikä viime heinäkuussa tuotti laajaa näkyvyyttä ja avasi väylää lajikulttuurille avovesiuinnin parissa.

Vuoden esikuvaksi valittiin Rolf Mikkola, joka viime vuonna taitouinnin nuorten MM-uintien pääsihteerinä innosti ja sitoutti monia yhteisen tapahtuman toteuttamiseksi, sekä onnistui valtavassa haasteessaan erinomaisesti.

Uimaliiton Seuraleijonaksi, eli kiittämisen kulttuurin edistämisen palkinnon saajaksi, valittiin Pieksän Kuuttien puheenjohtaja Maarit Laakkonen. Hänen johdollaan Pieksän Kuutit on seurana herännyt vaikeiden vuosien jälkeen uuteen ja innokkaaseen eloon, sekä saavuttanut Sinettiseuran tittelin.

Liukkoselle tuplatitteli

Kaksikko Ari-Pekka Liukkonen ja Marko Malvela putsasivat palkintopöytää Uimaliiton Vuoden valinnoissa. Vuoden uintiurheilijan ja -valmentajan palkinnon lisäksi heidät valittiin myös uinnin lajipalkintojen saajiksi. Liukkonen voitti EM-pronssia viime elokuussa Berliinissä.

Ehdolla Vuoden uintiurheilijaksi olivat myös vammaisuinnin EM-hopeamitalisti Leo Lähteenmäki sekä uimahyppyjen EM-finalisti Iira Laatunen.

Kaikkia Vuoden urheilijoiksi ja valmentajiksi valittuja henkilöitä ei valitettavasti gaalassa nähty, joten palkitsemisia on luvassa vielä tulevien kilpailutapahtumien yhteydessä.

Uintiurheilugaalassa palkitut

Vuoden uintiurheilija: Ari-Pekka Liukkonen, Cetus
Vuoden valmentaja: Marko Malvela

Vuoden taitouimari: Linnea Pitkänen, OU