Pidetään hallit auki - päivittyvä uutinen energiansäästöasioista uintiyhteisölle

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 10.10.2022

Uimaliitto on mukana energiansäästötalkoissa ja haastaa koko uintiyhteisön mukaan! Päivitämme tähän uutiseen energiansäästöön liittyviä ajankohtaisia asioita.

Venäjän sotatoimet Ukrainassa ovat johtaneet energian hinnan ja saatavuuden ongelmiin Suomessa ja koko Euroopassa. Myös liikuntapaikkoja ylläpitävät kunnat, yritykset ja seurat kärsivät kasvavista kustannuksista ja sähköstä voi tulla pulaa. Uimaliitto kannusti 16.9.2022 jäsenseuroille lähteneessä kirjeessä seuroja käynnistämään keskustelua kuntien liikunta- ja sivistystoimien kanssa, jotta kunnat ottaisivat seurojen tilanteen riittävän hyvin huomioon säästötoimenpiteistä päätettäessä. Yhdessä löydettävät ratkaisut edesauttavat toimintaa ja turvaavat uintiurheilun ja seuratoiminnan jatkuvuutta.

Pahimmillaan kuntien säästötoimet voivat johtaa lajiemme harrastajamäärien pienenemiseen, taloustilanteen hankaloitumiseen sekä aiheuttaa suuria yhteiskunnallisia vaikutuksia. Keskusteluissa kuntien kanssa on hyvä nostaa esille niitä toimenpiteitä, joita seurat ja harrastajat voivat tehdä, ja mahdollisesti jo tekevät, energiankulutuksen vähentämiseksi. Energiansäästö kannattaa, oli kriisiä tai ei! Uimahalli- ja kylpylätekninen yhdistys ry:n (28.9.2022) tekemän energiakriisin hallinnan taustoituksen mukaan on kuitenkin tärkeää, että ennen suurempia muutoksia tai säätöjä uimahallien laitteistoissa on oltava varma, että halli ja laitteisto tunnetaan riittävän hyvin. Näin vältetään laitteistojen ja rakennusten vaurioituminen.

Millä arkisilla toimenpiteillä sinun seurasi säästää energiaa? Kokoamme best practices -listausta ja toivomme, että seurat lähettäisivät matalalla kynnyksellä toimenpidelistauksiaan Uimaliiton viestintäpäällikkö Soili Hirvoselle: whatsappiin 0400 837 583 tai sähköpostiin soili.hirvonen@uimaliitto.fi

Rakennetaan yhdessä kestävämpää uintiurheilua ja pidetään uimahallit auki!

Linkkejä:

Olympiakomitea: Urheilun suositukset energiansäästöön

Suomen Uimaopetus- ja hengenpelastusliitto (SUH): Kannanotto uimahallien ja kylpylöiden energiansäästötoimiin

Astetta alemmas -kampanja: Energiansäästövinkkejä

Valtion liikuntaneuvosto: Liikuntapaikojen energiakustannusten nousua kompensoitava harrastamisen turvaamiseksi

Uimahalli- ja kylpylätekninen yhdistys: Taustoitusta energiakriisin hallintaan uimahallissa