Uimahyppyjen nuorten SM-kilpailut käydään tulevana viikonloppuna Märksyssä

#UUTINEN #UIMAHYPYT 20.3.2023

Uimahyppyseura Tiirat Ry järjestää nuorten mestaruuskilpailut Helsingissä 24.–26.3.2023. NSM-kilpailuissa hypätään sekä yksilö- että parihypyissä laudalla ja kerroksissa.

Lajiharjoittelua on nyt peruskuntokauden jälkeen alla jo monta viikkoa. Tulevat kilpailut käynnistävät hyppääjillä useamman näyttökilpailun rupeaman ja loppukevättä ajatellen Märskyn kisat näyttävät, missä ollaan juuri nyt kunnon suhteen menossa.

– Maajoukkuehyppääjistä useampi kilpailee viimeistä vuotta omassa ikäsarjassaan, ja erityisesti näiltä urheilijoilta on lupa odottaa arvokisarajojen ylityksiä ja hyviä tuloksia. Kaiken kaikkiaan toivottavaa olisi, että rajanylityksiä tehtäisiin ns. perussuorituksilla, jolloin korkeaan kokonaispistemäärään mahtuisi myös pieniä virheitä, uimahyppyjen nuorten olympiavalmentaja Salla Sofieva kertoo.

Euroopan kisojen lopulliset urheilijavalinnat tekee tänä vuonna Olympiakomitea. Sofievan mukaan on odotettavissa, että kevään aikana useampi hyppääjä ylittää EM-rajan. Euroopan kisoista sekä Fukuokan MM-kisoista otetaan tänä vuonna jo ensimmäiset olympiapaikat, mutta Sofieavan mukaan suomalaisilla hyppääjillä realistisemmat mahdollisuudet on Dohan MM-kilpailu vuoden 2024 alussa.

– Lauren Hallaselkä on jo ehtinyt tehdä MM-kisojen rajanylityksiä, kun taas aikuisten EM-rajojen kimpussa painivat tällä hetkellä Juho JunttilaHannah Puranen sekä Odessa Käck, Sofieva avaa.

Yleisöllä on vapaa pääsy seuraamaan kilpailuja. Kisakutsun löydä tästä linkistä ja kisojen aikatauluun voit tutustua täällä. Tuloksia voi seurata Divecalcista.