Tommi Pulkkisesta huippu-uinnin valmennuspäällikkö

#UUTINEN #UINTI 11.11.2020

Suomen Uimaliiton uinnin valmennuspäälliköksi on valittu Tommi Pulkkinen. Hän siirtyy suomalaisen uintivalmennuksen eturiviin Oulun Uinnin urheilutoimenjohtajan paikalta.

– Valmennuspäällikkönä haluan sparrata, haastaa ja tukea meidän huippu-uimareiden ja -valmentajien työpareja, ja mahdollistaa ammattimaisen sitoutumisen lajiin. Lisäksi tavoitteeni on viedä maajoukkuetoimintaa eteenpäin ja tiivistää sitä. Haluan olla aktiivisesti yhteydessä uimaseuroihin, valmentajiin ja uimareihin ja olla heidän tukenaan valmennuksen kehittämisessä, jotta yhä useampi nuori uimari nousee kansalliselle ja jopa kansainväliselle tasolle, Pulkkinen kommentoi.

Pulkkinen ottaa innolla vastaan tehtävän Suomen huippu-uinnin keskiössä.

– Se oli vähän niin kuin ihastumista ensisilmäyksellä, kun luin Uimaliiton ilmoituksen valmennuspäällikön tehtävästä. Tässä tehtävässä pääsen kehittämään ja johtamaan Suomen uintia yhdessä todella hyvän porukan kanssa, ja mitä muuta voisi uintivalmentaja unelmien työpaikaltaan toivoa.

Valmennuspäällikkönä Pulkkinen kehittää huippu-uintia yhdessä Uimaliiton valmennustiimin, uimareiden, valmentajien ja seurojen kanssa. Lisäksi hän on vahvasti mukana huippu-uinnin keskittämisratkaisuissa, yhtenäisen uimarinpolun linjauksissa, koulutusuudistuksessa ja toiminnan tietoperustaisuuden vahvistamisessa.

– Tommista saamme todella kokeneen ja osaavan tekijän viemään huippu-uintia eteenpäin tulevina vuosina. Hänellä on vahva substanssiosaaminen, jota tukee koulutus ja monipuolinen työkokemus. Lisäksi hänen kansainvälisten verkostojensa kautta pääsemme nykyistä paremmin hyödyntämään muualla opittua ja testattua tietoa. Tommi tuntee kentän hyvin ja voidaankin sanoa, että hän on nähnyt ja kokenut lähes kaiken, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen kertoo.

Pulkkinen aloittaa perehtymisen uuteen tehtävään jo tämän vuoden puolella. Täysipäiväisesti tehtävässä Pulkkinen aloittaa vuodenvaihteen jälkeen.

Kehittämisellä kiinni nykyajan vaatimustasoon

Pulkkisella on pitkä ja laaja kokemus uintivalmentamisesta. Hän on valmentanut uintia eri tehtävissä ja yhteyksissä vuodesta 1989 lähtien. Pulkkinen on toiminut myös Suomen Uimaliitossa ohjaaja-, valmentaja- ja toimitsijakouluttajana sekä vuosina 2005–2008 nuorten valmennuspäällikkönä. Pulkkisen valmentamat uimarit ovat tehneet lukuisia Suomen ennätyksiä ja edustaneet Suomea monissa arvokisoissa niin 1990-, 2000- kuin 2010-luvulla.

Pulkkisella on opintoja Jyväskylän yliopiston liikuntateknologian osastolta. Hän on suorittanut valmentajankouluttajan erikoistumisopinnot Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ja Suomen Urheiluopiston ammattivalmentaja tutkinnon. Pulkkinen on käynyt myös lukuisia Euroopan ja Suomen Uimaliiton sekä Olympiakomitean koulutuksia ja seminaareja.

– Isoin muutos uintivalmentajaurani aikana on tapahtunut seuratyössä ja uinnin menestystason kokonaisvaltaisessa nousussa. Seurat ovat ammattimaistuneet ja myös valmentajat saavat tehdä valmennustyötä ammattimaisesti, Pulkkinen kertoo.

– Suomen Uimaliitolla on useita mielenkiintoisia uinnin kehittämisprojekteja käynnissä, ja odotan innolla, että pääsen aloittamaan työni niiden parissa. Tulemme kertomaan näistä lisää ensi vuonna, kun olen itsekin päässyt niin sanotusti lyömään kuokan suohon, Pulkkinen jatkaa.

Lisätietoja:

Sanna Airaksinen