Suomi vahvalla joukkueella uimahyppyjen nuorten EM-kisoissa

#UUTINEN #UIMAHYPYT 21.6.2021

Suomen joukkueessa on yhdeksän hyppääjää.

Uimahyppyjen nuorten EM-kilpailut järjestetään Kroatian Rijekassa 22.–27. kesäkuuta.

Suomelta on mukana kilpailuissa yhdeksän uimahyppääjää: Lauren Hallaselkä (2003), Odessa Käck (2005), Ruska Lehtonen (2002), Anni Paloheimo (2003), Hannah Puranen (2006), Eerika Repo (2007), Ronja Rundgren (2002), Aaron Hoffman (2007) ja Lukas Lundmark (2005).

Uimahyppyjen nuorten olympiavalmentaja Salla Sofieva odottaa mielenkiintoisia kilpailuja.

– Hyppääjät ovat pystyneet valmistautumaan normaalisti kilpailuihin ja kaikki hyppääjät on valittu mukaan hyvillä tuloksilla. Etukäteen on vaikea arvioida, mihin kisojen taso asettuu koronaviruksen aiheuttaman kilpailutauon jälkeen, mutta finaalipaikkoja lähdemme jokaiselle hyppääjälle hakemaan, Sofieva kertoo.

Neljälle Suomen hyppääjälle kyseessä ovat viimeiset nuorten arvokilpailut ja puolestaan neljä hyppääjää on arvokilpailuissa mukana ensikertaa.

– Meillä on mielenkiintoinen joukkue, kun mukana on sekä kokemusta että ensikertalaisia. Tämä on varmasti monelle kasvattava kokemus. Uskon, että meillä on mahdollisuudet jopa pariin mitaliin esimerkiksi Laurenin (Hallselkä) tai Odessan (Käck) puolesta. Se vaatii toki erinomaista onnistumista, eikä keskittyminen saa herpaantua mihinkään.

Kilpailut hypätään ulkoaltaalla.

– Ulkoaltaan ei varsinaisesti suosi meitä suomalaisia, sillä olemme tottuneet harjoittelemaan sisällä, emmekä ole voineet nyt käydä leirillä ulkomailla. Ulkoaltaassa hyppäämisessä on eroa sisätiloihin, sillä värimaailma on erilainen ja tietenkin tuuli vaikuttaa silloin hyppäämiseen, Sofieava avaa.

Uimahyppyjen nuorten EM-kilpailuissa kilpaillaan kahdessa ikäsarjassa:

B-sarjassa kisaavat 14–16-vuotiaat (2005, 2006 ja 2007 vuonna syntyneet)

A-sarjassa kisaavat 17–19-vuotiaat (2002, 2003 ja 2004 vuonna syntyneet)

Alkukilpailut hypätään aamupäiväisin ja finaalit iltapäiväisin. Finaaliin pääsee 12 alkukilpailun parasta hyppääjää.

Uimahyppyjen nuorten EM-kilpailuiden viralliset kisasivut

Suomen uimahyppääjät:

A-sarja

Lauran Hallaselkä, yhden ja kolmen metrin ponnahduslauta

Ruska Lehtonen, kerros

Anni Paloheimo, yhden ja kolmen metrin ponnahduslauta

Ronja Rundgren, kerros

Odessa Käck ja Anni Paloheimo (parihypyt), kolmen metrin ponnahduslauta

B-sarja

Odessa Käck, yhden ja kolmen metrin ponnahduslauta

Hannah Puranen, yhden metrin ponnahduslauta ja kerros

Eerika Repo, kolmen metrin ponnahduslauta