Suomesta uitiin maailman huipulle myös tänä vuonna

#BLOGI #UINTI 17.12.2020

Uimaliiton valmennuspäällikkönä vuoden 2021 alusta aloittava Tommi Pulkkinen pohtii blogissaan Vuoden urheilija- ja Vuoden valmentaja -ehdokkuuksia.

Ida Hulkon raskas, mutta upea vuosi sai maanantaina ansaitsemansa tunnustuksen, kun uimari valittiin Vuoden urheilija -ehdokkaaksi. Valmennuspäällikön mieltä lämmittää erityisen paljon myös se, että Hulkon valmentaja Jere Jännes nousi Vuoden valmentaja -ehdokkaiden listalle. Huippu-urheilijan taustalla on aina huippuvalmentaja.

Hulkon tämänvuotiset suoritukset puhuvat puolestaan. Uinti on globaali arviolta 35 miljoonan kilpauimarin laji. Tähän nojaten lyhyen radan 50 metrin rintauinnin kaikkien aikojen maailmantilaston 8. sija ISL:ssä muiden maailman parhaiden joukossa uituna, on ehdottomasti yksi kovimmista urheilusuorituksista Suomessa tänä vuonna.

Lisäksi neljä Suomen ennätystä uinut Hulkko on 50 ja 100 metrin rintauinnin tämän vuoden maailmantilastoissa tuloksillaan kymmenen parhaan joukossa sekä lyhyellä että pitkällä radalla. Tämän vuoden päätavoite 100 metrin rintauinnin Tokion olympialaisten A-raja meni rikki kesäkuussa. Kivikovan rajan on tähän mennessä rikkonut maailmassa vain 27 naisuimaria.

Miten rakennetaan voittava ja tulosta tekevä ympäristö? Tähän kysymykseen etsii vastausta jokainen huippu-urheilun parissa toimiva valmentaja. Jere Jännes on toistuvasti tämän vuoden aikana puhunut ”omasta prosessista” ja ”huonosta huumorista”, joihin kaksikko luottaa arjessa. Hulkko ja Jännes ovat selkeästi löytäneet kyvyn tehdä kovaa työtä, luottaa toistensa ammattitaitoon sekä yhteiseen kommunikointiin. Siinä varmasti piilee tämän kaksikon tuloksenteon ydin.

Suomalaisen uinnin kannalta on myös esimerkillistä, miten paljon positiivista ja yhteistyökykyistä energiaa tämä kaksikko huokuu. Uinti- ja urheilufanien kannalta on hienoa, että Hulkko ja Jännes ovat vasta matkansa alussa. Ida Hulkko tiivisti omissa somepostauksiinsa ensi vuoden seuraavasti: ”Vuonna 2021 saatetaan loppuun se, mikä tänä vuonna aloitettiin.” Sitä me jäämme seuraamaan.

Ennen sitä mielenkiintomme kohdistuu 14. tammikuuta järjestettävään Urheilugaalaan, jossa selviää, miten Hulkon ja Jänneksen käy kovissa ehdokkuuskategorioissaan.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että me lajin sisällä osaamme antaa arvoa kaikille omille urheilijoillemme, valmentajillemme, seuroillemme ja taustajoukoillemme, jotka tänä poikkeuksellisena vuonna ovat kaikki tehneet upeaa työtä.

Tommi Pulkkinen