Sooloja ja joukkueita taitouinnin kakkospäivässä

#UUTINEN 27.6.2018

Suomen solisti Melania Sainio pääsi altaaseen Tampereella keskiviikkona. Venäjä, Ukraina ja Espanja veivät joukkueiden teknisten ohjelmien kärkisijat.

Melania Sainio soolossaan. Kuva: Silja Veikkolainen

Taitouinnin nuorten EM-kilpailut ovat jo täydessä vauhdissa ja kaikki uima-altaat täynnä joko kisaavia tai harjoittelevia joukkueita. Kisa-altaassa oli samaan aikaan 11 joukkuetta harjoittelemassa, joten ensiapuryhmä oli valppaana mahdollisten vammojen sattuessa. Joukkueiden heitot nimittäin nousevat useamman metrin korkeuteen ja alastulossa pitäisi olla ympärillä tilaa.
Aamulla ensin karsittiin yksinuinnin vapaaohjelmat. Alkukilpailun 12 parasta pääsi mukaan lauantaiseen finaaliin: Venäjä, Ukraina, Espanja, Italia, Iso-Britannia, Valko-Venäjä, Kreikka, Ranska, Sveitsi, Israel, Unkari ja Itävalta. Suomen edustaja Melania Sainio ei valitettavasti päässyt finaaliin, vaikkakin ui ohjelmansa hienosti.
– Melania oli elämänsä ensimmäistä kertaa arvokisoissa, ja siihen nähden ohjelma meni kivasti ja sai hän saikin lähes tasonsa mukaiset pisteet (69,0000), kommentoi Euroopan Uimaliiton (LEN) taitouintikomitean puheenjohtaja Ulla Lucenius.

Junioreilla vaikeustaso on korkealla

Iltapäivällä joukkueiden teknisten ohjelmien finaalissa hallitsi jälleen Venäjä vieden kullan pistein 91,4601. Selkeästi Venäjälle hävinneen Ukrainan pisteet olivat 88,7496, vaikka heillä oli varmasti kovaäänisin kannustusjoukko. Pronssia sai Espanja, napaten mitalin Italian nenän edestä pistein 85,4542, vain 0,3304 pisteen erolla. Suomella ei ollut edustusta teknisessä joukkueessa lainkaan.

– Tekniset elementit ovat junioreilla hyvin haastavia, joten pisteet eivät nouse lähellekään senioreiden taso, kertoo Ulla Lucenius.

Taitouinnin nuorten EM-kisat jatkuvat Tampereella torstaina pariuinnin vapaaohjelmien alkukilpailulla ja yksinuinnin teknisen ohjelman finaalilla.

Henkilöt

Melania Sainio