Seuraava uimari kisoihin: Noora Laukkanen!

#UUTINEN 2.7.2012

FINA kutsui maanantaina Lontoon olympiauinteihin myös Noora Laukkasen EM-uintien 400 metrin sekauintiennätyksen johdosta. Nyt koossa on seitsemän olympiauimaria!

Noora Laukkasen 400 metrin sekauintiennätys parantui toukokuun EM-kisoissa liki pari sekuntia, mikä poiki olympiapaikan. Kuva: Jussi Salminen

Kansainvälinen uimaliitto FINA on kutsunut Noora Laukkasen Lontoon olympiauinteihin 400 metrin sekauinnin OST-ajan (ns. B-raja) perusteella. FINA ilmoitti asiasta Suomen Olympiakomitealle ja Suomen Uimaliitolle maanantaina 2. heinäkuuta iltapäivällä.

Noora Laukkasen valinta kohdistui 400 metrin sekauintiin, jossa hän sijoittui toukokuussa yhdeksänneksi Debrecenin EM-uinneissa tuloksella 4:50,08. Hän edusti Suomea jo Pekingissä 2008 maamme nuorimpana olympiaurheilijana 15 vuoden, 6 kuukauden ja 10 päivän ikäisenä.

Noora Laukkanen ei kuulunut FINA:n ensi vaiheessa 20.6. kutsumiin OST-uimareihin, joita kutsuttiin Lontooseen keskimäärin kuusi uimaria lajia kohti. Mikäli kansalliset olympiakomiteat eivät ole kaikkia kutsuttujen paikkoja käyttäneet, on niitä tarjottu FINA:n toimesta maailmantilaston seuraaville OST-ajan saavuttaneille uimareille.

Noora Laukkanen on Suomen seitsemäs uimari Lontoon olympiauinteihin. Olympiakomitea tekee viimeisen valinnan sunnuntaina kutsun saaneen Jenna Laukkasen ja maanantaina kutsutun Noora Laukkasen osalta valintakokouksessaan 5. heinäkuuta.

"Nämä seitsemän uimaria ovat hieno saavutus, ja olen todella ylpeä heistä ja siitä, että heidät on kutsuttu nimenomaan kansainvälisen liiton toimesta olympialaisiin Suomea edustamaan", Uimaliiton valmennuspäällikkö Ippe Natunen iloitsi.

Noora Laukkanen

Oulun Uinti

OST-valinta: N 400 m SKU 4:50,08 (21.5.2012 Debrecen, EM-uinnit)

Henkilöt