Pöytäkivelle välierärata päämatkalla, Jallowille SE

#UUTINEN 16.12.2017

Mimosa Jallow kaunisteli Suomen ennätyslukemia selkäuintisprintissä, tällä kertaa virallisesti. Riku Pöytäkivi ui 23 sekunnin tuntumaan ja taistelee illalla finaalipaikasta. Viesti lensi myös illan finaaliin.

Riku Pöytäkivi nähdään perhosuinnin välierissä lauantaina. Kuva: Jussi Salminen

Riku Pöytäkivi ui varmoin elkein jatkoon päämatkallaan 50 metrin perhosessa. Hän tuli maaliin erien 12:ntena ajassa 23,02, mikä on Pöytäkivelle rutiinia, sillä hän on kellottanut useasti alle 23 sekunnin tuloksia.

– Se oli riittävä nyt. Aamut ovat olleet täällä jostain syystä ihan erityisen vaikeita minulle. Sekajoukkueviestissä sen näki hyvin. Hain silloin päivällä vähän energiaa salilta, ja ehkä menen nytkin, Pöytäkivi tuumi.

Illalla välierät uidaan jakson alussa Suomen aikaa klo 18.08 ja finaali myöhemmin klo 19.28.

– Täällä uidaan sijoituksista, eli kyllä se finaalipaikka on tärkeämpi tavoite, kuin ennätys (22,84), vaikka kyllä se ennätystäkin varmaan vaatii, taso on sen verran kova, Pöytäkivi päätti.

Niko Mäkelä ja Jaakko Rautalin uivat perhossprintissä ennätysvauhtiaan. Mäkelä kirjautti 23,64 ja Rautalin kaksi kymmenystä enemmän. Semifinaaleihin vaadittiin 23,14. Mäkelä onnistui nostamaan tasoaan lauantaina myös satasen sekauinnissa ennätysajalla 55,46.

Jallow paransi neljä sadasosaa SE-aikaa

Kampuksen Plaanin Mimosa Jallow oli päämatkansa 50 metrin selkäuinnin kolmanneksi nopein aamun alkuerissä. Aika 26,52 on uusi Suomen ennätys.

– Mutta ei vielä niin kovaa kuin mixed-viestissä torstaina, Jallow naureskeli viitaten epäviralliseen ennätysaikaansa 26,45 torstain sekajoukkueviestissä.

– Tosin en ihan noin kovaa aikaa odottanut nyt aamun eristä. Kierrokset oli kovat, mutta silti veto piti enemmän ja enemmän loppua kohti. Käännös on edelleen sellainen pieni mörkö, enkä pääse ihan niin nopeasti kerälle. Pikkaisen on parannettavaa illaksi. Nyt ei enää jännitä juurikaan, niin lähden nautiskelemaan täysillä, Jallow kertoi.

Jenna Laukkanen lunasti samalla matkalla myös välieräpaikan erien 9. nopeimmalla ajalla 27,00, mikä on sotkamolaisen uusi ennätys. Laukkanen kuitenkin jo peruutti semifinaalin, sillä illalla kaikki paukut laitetaan 100 metrin rintauintifinaaliin.

– Oli hyvä käydä nyt aamulla starttaamassa, ja enkkakin tuli, vaikka olisihan 26-alkuinen ollut kivempi. Mutta oli se hyvä uinti, Laukkanen tuumi.

Selkäuintisprintin välierät alkavat klo 18.00 ja finaali kello 19.39. Laukkasen rintauintifinaali on ohjelmassa klo 18.16.

Viestifinaali sokerina lauantai-illan lopulla

Sekajoukkueiden 4x50 metrin vapaauintiviestissä Suomi sai lauantaiaamun neljännen jatkopaikan, kun Anton HerralaAri-Pekka Liukkonen, Mimosa Jallow ja Marlene Niemi kiiruhtivat erien neljänneksi tuloksella 1.31,41. Aika uupui vain sadasosasekunnin elokuussa maailmancupissa uidusta Suomen ennätyksestä. Viestifinaali kisataan lauantaina klo 19.43. Mikäli Jallow pääsee päämatkallaan finaaliin, ei hän ehdi poistua altaalta lainkaan kahden viimeisen startin välissä, sillä tuossa kohtaa ei ole edes palkintojenjakotaukoa.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Seuraa maajoukkuetta Uimaliiton Twitterissä

Kisat suorana Yle Areenassa (klo 10.30 ja 18.00)