Olympiakomitea palkitsi Haukiputaan Heiton uinti- ja voimistelujaostot Vuoden lasten ja nuorten Tähtiseurana 2023

#UUTINEN 31.1.2024

Palkinnon vastaanottivat voimistelujaoston puheenjohtaja Pia Hurmelinna-Laukkanen (kuvassa vasemmalla) ja uintijaoston sihteeri Marjo Niskakangas. Kuva: Olympiakomitea

Suomen Olympiakomitea palkitsi jo kahdeksannen kerran lasten ja nuorten urheiluseuroja Gasumin lahjoittamilla Tähtiseura-laatupalkinnoilla. Pääpalkinnon lisäksi Olympiakomitea jakoi 14 alueellista 1000 euron kannustepalkintoa, joista kaksi meni Uimaliiton jäsenseuroille.

Suomen Olympiakomitea on myöntänyt vuoden lasten ja nuorten Tähtiseura 2023 -palkinnon oululaisen Haukiputaan Heitto -monilajiseuran uinti- ja voimistelujaostoille. Gasumin lahjoittama 5000 euron pääpalkinto luovutettiin seuralle Pohjois-Pohjanmaan Urheilugaalassa 26.1.2024.

Hakemuksia Vuoden 2023 lasten ja nuorten Tähtiseuran -palkintoon kertyi 122, joista Liikunnan aluejärjestöt valitsivat omat ehdokkaansa. Olympiakomitea teki lopulliset valinnat yhdessä Gasumin kanssa.

Haukiputaan Heiton uintijaostoa pitkään luotsannut Hannu Saikanmäki pitää Tähtiseura-prosessia erinomaisena työkaluna seuratoiminnan kehittämisessä.

– Prosessi on vaativa, mutta todella palkitseva. Tähtiseura-auditoinnin pitäisi kuulua kaikkien seurojen ja jokaisen lajin ohjelmaan. Se on mahtava työkalu, jonka avulla seuraa voi kehittää koko ajan paremmaksi. Laatuluokituksen saamiseksi on tehtävä paljon töitä, mutta kun pohjatyöt on tehty, jatkokehitys on sen jälkeen paljon helpompaa, Saikanmäki totea Olympiakomitean tiedotteessa.

Gasumin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Olga Väisäsen mukaan Haukiputaan Heiton yhteisöllisyys teki heihin vaikutuksen. Väisäsen mukaan oli hienoa nähdä, että nuoret saavat osallistua seurassa toiminnan suunnitteluun ja heille tarjotaan myös työmahdollisuuksia seuran parissa.

Vuoden 2023 Tähtiseura-kannustepalkinnot

Gasum jakoi 1000 euron kannustuspalkinnot seuraaville Uimaliiton lasten ja nuorten Tähtiseuroille:

• Nivalan Saukot /uinti (Keski-Pohjanmaan Liikunta)
  • Joensuun Uimaseura (Pohjois-Karjalan Liikunta)

Uimaliitto onnittelee kaikkia palkittuja!