MM-uimarit vahvassa vireessä Vaasassa

#UUTINEN 19.11.2016

Lauantai-iltana SM-uinneissa kolkuteltiin useasti kovia tuloksia. MM-joukkueeseen valituilla uimareilla oli lento päällä monessa lajissa. Nuorten ennätyksiäkin remontoitiin laajasti.

Lauantain parhaista tuloksista Vaasan SM-altaalla vastasivat Silja Känsäkoski (Oulun Uinti), Jenna Laukkanen (SC Vuokatti), Hanna-Maria Seppälä (Cetus), Andrei Tuomola (Helsingfors Simsällskap) ja Riku Pöytäkivi (HSS). Kaikki uivat vakuuttavasti aivan ennätystensä tuntumaan, kun itsenäisyyspäivänä alkaviin Windsorin MM-kisoihin on aikaa enää reilut pari viikkoa.

Jenna Laukkanen paransi jopa sivumatkansa 100 metrin selkäuinnin ennätystään ensi kertaa alle minuutin voittaen mestaruuden ajalla 59,94. Hän voitti myös satasen sekauinnin ja oli 50 metrin vapaassa viides.

Seppälä vilautti pienen tuuletuksen

Hanna-Maria Seppälä jatkoi hyvää vauhtiaan 50 metrin vapaassa ajalla 24,78. Samalle tasolle Seppälä on yltänyt viimeksi pari vuotta sitten. Lauantaina mestaruuden tuottanut tulos uupuu hänen vuoden 2008 Suomen ennätyksestään vain tasan neljä kymmenystä. Seppälä antoi jopa hillityn tuuletuksen huomattuaan aikansa.

Silja Känsäkoski jäi ainoastaan hieman yli kymmenyksen 200 metrin rintauinnin pari vuotta vanhasta ennätyksestään tuloksella 2.22,67. Jenna Laukkanen ei startannut pitkässä rintauinnissa, minkä vuoksi hyvä voittokamppailu jäi näkemättä. Laukkasen SE on 2.20,75.

Miesten 50 metrin rintauinnissa Andrei Tuomola oli lähellä tavoittaa alle 26 sekunnin tuloksen. 27,01 toi hänelle mestaruuden tiukassa finaalissa. Ari-Pekka Liukkonen oli toinen (27,05) ja Sami Aaltomaa kolmas (27,09). Tuomolalle aika oli selkeästi kauden paras.

Riku Pöytäkivi uhkui hyvää kuntoa satasen perhosuinnissa. Hän voitti ajalla 51,85, mikä oli hänen Suomen ennätyksensä vielä viisi viikkoa sitten. Lokakuisten GP-uintien 51,66 jäi siis edelleen voimaan ennätyksenä, eikä Pöytäkivi ollut tapansa mukaan aikaansa tyytyväinen, vaikka kaikki herkistelyt kohti MM-kisoja ovat vielä tekemättä.

Miesten 4x200 metrin vapaauintiviestissä mestaruuden vei TaTU Tampere ennen Swimming Jyväskylää ja Cetus Espoota. Naisten puolta lyhyemmän vapaauintiviestin nopein oli Cetus, hopealle ui Helsingfors Simsällskap ja pronssille Oulun Uinti.

Nuorten lajeissa ennätystalkoot

Lauantaiaamuna nuoret olivat hyvässä iskussa Vaasan SM-altaalla. Cetuksen tytöt paransivat nuorten Suomen ennätystä 4x100 metrin vapaassa kokoonpanolla Sohvi Nenonen, Sini Koivu, Ronja Riihinen ja Alissa Eloranta. Cetuksen Sergey Kuznetsov paransi 18-vuotiaiden poikien satasen vapaan kisaennätystä, ÅSK:n Roosa Mört 100 metrin sekauinnin nuorten kisaennätystä, TaTU Tampereen Mikael Karuveha 50 metrin rintauinnin nuorten kisaennätystä, ja Oulun Uinnin Reetta Kanervo 50 metrin vapaan nuorten kisaennätystä.

Tuloksia, sekä piste- ja mitalitaulukot Livetimingissa

Videohaastatteluja Uimaliiton Facebookissa

Lisää valokuvia Uimaliiton Instagram-kanavalla @uimaliitto