Matias Koski sisukkaana kipeän olkapään kanssa

#UUTINEN 24.7.2017

MM-välierät olivat kiusallisen lähellä suomalaisuimareita maanantaina Budapestissa. Saldona alkueristä oli kaksi 23. sijaa ja yksi 20:s sija.

Kuva: Jussi Salminen

Mimosa Jallow sai MM-kisojen avauslajistaan hyvän fiiliksen. Budapestissa 50-metrisille keskittyvä Jallow tuli satasen selkäuinnin aikaan 1.01,33, mikä vei hänet 23. sijalle.

– Jess, lähtipä se helposti. Ensimmäinen altaanmitta tuli niin helposti, että ehdin jo ajatella, että se viisikymppinen lähtee lujaa. Tosi mahtavaa, Jallow iloitsi.

Hänen Suomen ennätyksensä 1.00,42 olisi tosin vienyt MM-välieriin, sillä karsintarajaksi muodostui 1.00,59. Olympiavuoden jälkeen hän on kuitenkin keskittynyt puolta lyhyemmälle matkalle, ja satasen roolina Budapestissa oli olla hyvä avausstartti.

– Jännitin niin paljon, eihän tänne voi tulla mitään 1.03:a uimaan. Vähitellen jännitys karisi ja starttijakkaran takana oli jo mahtava tunne lähteä kisaamaan, Jallow jatkoi.

Keskiviikkona hän ui 50 metriä selkää, perjantaina perhosta ja lauantaina vapaauintia.

Laukkanen puoli sekuntia SE-ajastaan

Jenna Laukkasen toinen startti MM-altaassa tuotti 20. sijan, kiusallisen lähellä välierärajaa. Laukkanen ui satasen rintauinnin aikaan 1.07,83. Välieristä se uupui neljä kymmenystä. Omasta Suomen ennätyksestään Laukkanen jäi vajaat puoli sekuntia, vaikka väliaika 50 metrin kohdalla oli lähes sama kuin Riossa viime elokuussa.

– Olihan siinä eväät tulla toinenkin altaanmitta kovaa, mutta meniköhän siinä sitten vähän yliyrittämiseksi. Tai ainakin siitä jäi sellainen rutistus puuttumaan, että olisi tullut ennätys, vaikka ihan hyvin mielestäni sain pidettyä oman uintini kasassa, Laukkanen ihmetteli.

Torstaina on vuorossa 200 metrin rintauinti ja lauantaina 50-metrinen.

– Ei tästä oikein sinne voi johtopäätöksiä tehdä, mennään päivä kerrallaan, Laukkanen jatkoi.

Koski taisteli toisen satasen sisulla

Matias Koski starttasi 200 metrin vapaauinnin alkuerissä. Hänen aloitusvauhtinsa oli reilun sekunnin hitaampi kuin ennätysuinnissaan viime vuonna, mutta toinen satanen sujui sisukkaasti ja lopputuloksena oli 1.47,75. Se uupuu hänen Suomen ennätyksestään 0,77 sekuntia.

– Eihän se mikään hyvä aika ollut, mutta tämän kauden uinteihin verrattuna ihan okei. Olisin kyllä halunnut tosi paljon välieriin, Koski kertoi.

Jatkopaikasta Koski jäi vain 0,35 sekuntia 23. sijallaan. Oikean olkapään kipeytyminen on syönyt Kosken vauhtia, mikä heijastui varsinkin ensimmäisellä puolikkaalla. Kunto on kuitenkin kova, sillä matkan loppu taittui hyvää vauhtia.

– Oli tosi epävarma olo ennen näitä kisoja, olkapäävaivat ovat kyllä pilanneet tämän kauden, Koski päätti.

MM-fiilikset tuoreimpina Uimaliiton Twitterissä

Kuvasatoa Uimaliiton Instagramissa