Kevään seurakiertueet starttasivat Pohjanmaalta

#UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 29.5.2023

Uimaliiton vuoden ensimmäinen seurakierros suuntautui Vaasaan ja Seinäjoelle. Toukokuun loppupuolella tehdyllä seurakierroksella mukana olivat Uimaliiton henkilöstöstä seurakehittäjä Krista Salonen, valmennus- ja koulutustoiminnan kehittämisen projektikoordinaattori Juha Turunen sekä harrasteliikuntavastaava Annimari Korhonen.

Seuravierailujen tarkoituksena on tavata kasvotusten jäsenseurojen toimijoita haastavien koronavuosien jälkeen sekä keskustella nykytilanteesta, tulevaisuuden näkymistä, ja yhteistyöstä Uimaliiton ja jäsenseurojen välillä. Keskustelut Vaasassa ja Seinäjoella olivat antoisia, vuorovaikutteisia sekä rakentavia.

Vaasan Uimaseura – Vasa Simsällskap ja Vaasan Uimarit –96

Seurakiertueen ensimmäisenä päivänä Uimaliiton seuratiimi tapasi Vaasan Uimaseura – Vasa Simsällskapin sekä Vaasan Uimarit -96. Seuravierailuilla keskusteltiin uintiurheilusta laaja-alaisesti. Vaasassa seurat ovat hyvin erikokoisia ja tarjoavat toimintaa erilaisille kohderyhmille. Seurat tekevät yhteistyötä sekä kilpaurheilun että harrastetoiminnan kehittämisessä ja toimintaa halutaan laajentaa yhteisesti myös tulevaisuudessa.

Vaasalaiset seurat tarjoavat upean mahdollisuuden sekä harrastamiseen että kilpailemiseen useammassa uintiurheilulajissa. Tällaista kahden seuran välistä yhteistyötä uintiurheilussa kaivattaisiin laaja-alaisemminkin, jolloin resurssit saataisiin hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla ja tarjottua parasta mahdollista toimintaa eri kohderyhmille. Yhteisen uintiurheilun puolesta puhuu myös Vaasan Uimaseuran toiminnan laajentuminen ympäryskuntiin.

Myös Uimaliitossa kevään aikana ”rauhoittunut” tilanne nähtiin positiivisessa valossa. Nykyisestä toiminnasta positiivista palautetta saivat UimaliittoLIVEt, jotka ovat nimenomaisesti rakennettu tukemaan seuran arkipäiväistä toimintaa. Tulevaisuuteen suunnitellut aluevalmennusjärjestelmä, alueellisen koulutustoiminnan kehittäminen sekä ensi vuonna starttaavat, aiemmasta muokatut aluefoorumit saivat hyvän vastaanoton.

Voidaankin sanoa, että Vaasassa tehdään hartia- sekä todella ison OTO-toimijaporukan voimin upeaa työtä yhteisen uintiurheilun hyväksi!

Seinäjoen Uimarit -58

Pohjanmaan toinen seuravierailu oli Seinäjoella, jossa tavattiin Seinäjoen Uimareiden toimijoita. Seinäjoen Uimareiden toiminnan pääpaino on kilpaurheilussa ja toiminnassa onkin toistasataa lisenssin omaavaa urheilijaa, joka on valtakunnallisesti verrattuna erittäin iso määrä. Toiminnassa näkyi selkeästi tahtotila kilpauinnin kehittämiseen. Seinäjoen Uimarit toimivat pääasiassa vapaaehtoisvoimin ja isolla uintisydämellä.

Seinäjoen Uimarit nimesivät tulevaisuuden haasteiksi paikallisen valmentaja- ja ohjaajapulan sekä valtakunnallisesti nousseet kilpailemisen ja harrastamisen kulut. Keskusteluissa nousi monta hyvää ja käyttökelpoista kehitysideaa, joilla haasteet saadaan muutettua tulevaisuudessa mahdollisuuksiksi. Seurakehityksen näkökulmasta Seinäjoen Uimareita kannustettiin lähtemään mukaan Tähtiseurapolulle. Seinäjoen kaupungilla on menossa uuden uimahallin suunnitteluhanke ja parhaassa mahdollisessa tapauksessa Seinäjoella päästään vielä joku päivä uimaan 50 metrin altaalla uudessa uimahallissa.

Seinäjoen Uimarit olivat otettuja vierailusta ja kokevat seuravierailut tulevaisuudessakin äärimmäisen tärkeiksi.

Seinäjoella tehdään upeaa ja vahvaa uintitoimintaa!