Jenna Laukkanen palkittiin läpimurrosta!

#UUTINEN 13.1.2016

Tiistaina järjestetyssä Urheilugaalassa Jenna Laukkanen oli ehdolla kolmessa eri palkintokategoriassa. Hän voitti heti gaalan aluksi Läpimurto palkinnon ja sijoittui urheilutoimittajien Vuoden urheilija -äänestyksessä kolmanneksi.

Jere Laukkanen ja Ippe Natunen vastaanottamassa lentopalloilija Riikka Lehtosen luovuttamaa Läpimurto-palkintoa. Kuva: Jussi Salminen

Urheilugaalan yli satahenkinen Suuri raati äänesti uimari Jenna Laukkasen Vuoden läpimurto -palkinnon voittajaksi. Ehdolla läpimurto-kategoriassa olivat myös beach volleyn Taru Lahti, jääkiekkoilija Teuvo Teräväinen sekä gaalassa Vuoden nuoreksi urheilijaksi valittu 18-vuotias Alisa Vainio. Laukkasen valintaan oikeutti tuplamestaruus viime joulukuun lyhyen radan EM-uinneissa 50 ja 100 metrin rintauintimatkoilla.

Laukkanen leireilee parhaillaan Riossa, joten Uuno-pokaalin gaalassa pokkasi isoveli Jere Laukkanen ja uintiurheilun kehityspäällikkö Ippe Natunen.

Laukkasen nimi nousi ennakoissa useasti

Laukkasella oli rahkeita jopa Vuoden urheilijaksi asti kahdella EM-kullallaan äärimmäisen kilpaillussa lajissa. Urheilugaalan lehdistötilaisuuksissa vierailleiden ehdokkaiden mielestä selkeimmät suosikit Vuoden urheilijaksi olivat Jenna Laukkanen ja painija Petra Olli.

Urheilutoimittajien äänestyksessä korkeimmat pisteet ja eniten ykkössijoja keräsi kuitenkin keihäänheittäjä Tero Pitkämäki, joka sai Vuoden urheilijan kultaisen kiekon jo kolmatta kertaa. Kakkoseksi ylsi ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen. Laukkanen oli äänestyksessä kolmas ja Petra Olli neljäs. Pitkämäen jälkeen toiseksi eniten ykkössijoja kerännyt lumilautailija Roope Tonteri jäi pisteissä viidenneksi.

Vain yksi ääni ratkaisi trillerin!

Vuoden sykähdyttävin urheiluhetki oli Laukkasen kolmas ehdokkuus. Tämä oli ainoa kategoria, jossa yleisön äänestys ratkaisi paremmuusjärjestyksen, ja äänestys oli avoinna aivan gaalan loppuhetkille asti. Laukkanen eteni jo ennen Urheilugaalaa julkaistuun viiden parhaan joukkoon. Yleisön selkeä suosikki oli Kaisa Mäkäräisen MM-pronssi ampumahiihdon kotikisoissa viime maaliskuussa.

Jenna Laukkanen ja Petra Olli kävivät yleisön suosiosta hurjan taiston. Olli oli lopulta kolmas ja Laukkanen neljäs, vain yhden äänen erolla! Viimeisen äänestystunnin aikana Olli ja Laukkanen olivat vaihtaneet sijoituksia lukuisia kertoja, joten tämä kaksikko oli yleisön silmissä erittäin tasainen.

Kantonenkin sai tunnustuksen

Urheilugaalan yhteydessä myös Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry jakoi Vuoden Urheiluteko -palkintojaan. Neljän palkitun joukossa oli myös turkulaisuimari Tatu Kantonen. Hän valloitti suomalaisten televisionkatsojien sydämet avoimella tyylillään kehitysvammaisten Special Olympics -maailmankisoissa Los Angelesissa. Turkulaisuimarin pettymyksen kyyneleet päämatkan hylkäyksen jälkeen vaihtuivat seuraavana päivänä onnen kyyneliin palkintopallin korkeimmalla korokkeella 100 metrin vapaauinnin jälkeen.

Gaalan valokuvia Uimaliiton kuvagalleriassa

Lisää palkinnoista: www.suomenurheilugaala.fi