Huippu-uinnin vaatimuksia -kirja julkaistu

#UUTINEN 19.11.2018

Uimaliitto on julkaissut yhteistyössä Olympiakomitean sekä KIHU:n kanssa teoksen "Huippu-uinnin vaatimuksia". Se sisältää oleellista ja näyttöön pohjautuvaa tietoa huipputasoa tavoittelevaan uintivalmennukseen.

Uintiurheilun kehiotyspäällikkö Ippe Natunen suosittelee tuoretta Huippu-uinnin vaatimukset -kirjaa kaikille uintivalmentajille. Kuva: Jussi Salminen

Huippu-uinnin vaatimuksia -teosta on ollut tekemässä viimeisen vuoden aikana laaja joukko huippu-uinnin ja -urheilun asiantuntijoita. Tavoitteena on ollut tuottaa lukijoille näyttöön perustuvaa huippu-uinnin vaatimuksia, jotka on selkeästi pystytty osoittamaan joko käytännön valmennustoiminnassa tai uinnin kansainvälisessä tutkimustoiminnassa. Lähteinä on käytetty pääosin ulkomailla tuotettua valmennuskirjallisuutta tai tutkimuksia. Myös Suomessa kerättyä materiaalia uinnista on käytetty hyödyksi.

Olympiakomitean Huippu-Urheiluyksikkö on tukenut kirjan tuottamista merkittävästi, jotta sekä uintiurheilun kokeneet ekspertit, että kilpaurheilun asiantuntijat ovat päässeet yhteisen tuotantoprojektin äärelle.

Kirja valmentajien hyllyyn

Valmentajan osaaminen ja oman toiminnan arviointikyky ovat avainasemassa huipulle tähtäävässä valmentautumisessa. Siksi teos on oleellinen kaikille valmentajana toimiville tai valmentajiksi aikoville. Kirja ei ole harjoitepankki tai malliarkisto, vaan haastaa arvioimaan valmennustoimintaa ja jopa uimaseuran uintipolun toimenpiteitä. Se kannustaa kehittämään valmennustilanteita ohjaten kohti menestystä.

212-sivuista kirjaa voivat tilata viikosta 47 alkaen Uimaliiton jäsenseurat. Tilaaminen tapahtuu Uimaliiton verkkokaupasta 24 euron kappalehintaan.

Toimituskunta

Johtajana Ari Nummela on liikuntatieteiden tohtori ja liikuntafysiologian dosentti, joka on ollut Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksessa – KIHU:ssa erilaisissa tutkimus- ja asiantuntijatehtävissä yli 25 vuoden ajan. Uinnissa Ari on toiminut urheilufysiologian asiantuntijana vuodesta 2013 lähtien.

Raino Nieminen on toiminut vuodesta 2005 valmentaja- ja urheilijakoulutuksen parissa Suomen Urheiluopiston valmennuskeskuksessa sekä Suomen Uimaliiton kouluttajana, valmennus-, projekti- ja kehittämistehtävissä vuodesta 2006. Kokemusta valmennuksen parista yli 20 vuoden ajalta.

Tapani Keränen on urheilubiomekaniikan asiantuntija KIHU:ssa. Hänen koko työura on vierähtänyt urheilun parissa tutkimus- ja asiantuntijatehtävissä sekä tukipalvelujen tarjoajana urheilijoille, valmentajille ja lajiliitoille. Uinnissa hän toteuttaa kansainvälisiä kilpailuanalyysejä.

Antti Kauhanen on toiminut uinnin parissa valmentajana yli 20 vuoden ajan valmentaen kaiken tasoisia urheilijoita lapsista maajoukkueuimareihin. Antti on vastannut uintimaajoukkueiden tekniikka-analyyseista vuodesta 2013 lähtien sekä toiminut kouluttajana uinnin II-tason valmentajakoulutuksissa yli 10 vuoden ajan.

Olli Kantola on 20-vuotisen valmentajauransa aika valmentanut useita uimareita kansainvälisiin arvokilpailuihin ja kansallisia mitalisteja moninkertaisesti enemmän. Hänen valmennuksessaan Cetus Espoo voitti SM-kilpailuiden Kalevan maljan viidesti peräkkäin vuosina 2012–2016. Pohjakoulutuksena Ollilla on fysioterapeutin tutkinto Lapin Ammattikorkeakoulusta.

Toimituskunta on saanut merkittävää apua kirjallisuuden etsimiseen Suomen Urheiluopiston kirjastonhoitaja Matias Laurilalta. Varsinaisen tekstin tuottamiseen ovat osallistuneet työryhmän lisäksi vammaisuinnin erityispiirteissä Kati Kauhanen, sekä psyykkisten ominaisuuksien vaatimuksissa psykologi Ilkka Haapea

Tuotettuun tekstiin kommentteja ja apua on antanut uinnin huippuvalmentajien Samurai-ryhmä, johon kuuluvat Matti Mattssonin valmentaja Eetu Karvonen, Ari-Pekka Liukkosen ja Mimosa Jallow'n luotsi Marko Malvela, joka johtaa Samurai-tiimiä,  Riku Pöytäkiven ja Laura Lahtisen valmentaja Matti Mäki sekä Jenna Laukkasen valmentaja Toni Piirainen

Kirjan ulkoasun ja taiton on toteuttanut KIHU:n Harri Kapustamäki.