Birger Kivelä on poissa

#UUTINEN 30.9.2013

Suomea vuoden 1952 Helsingin olympialaisten uimahypyissä edustanut ja myöhemmin muun muassa Uimaliiton puheenjohtajana toiminut Birger Kivelä kuoli viime perjantaina 92-vuotiaana.

Birger Kivelän ura suomalaisessa uintiurheilussa lienee pisimpiä maamme historiassa. Kuva: Urheilumuseo

Birger ”Pelle” Kivelä toimi Suomen Uimaliiton puheenjohtajana vuosina 1970-1973. Tämän jälkeenkin hän vaikutti vielä pitkään Uimaliiton toiminnassa ja oli mukana myös Euroopan uimaliiton ja FINA:n uimahyppykomiteoissa 1970-80-luvuilla. Vuonna 1997 Kivelä nimitettiin Suomen Uimaliiton kunniapuheenjohtajaksi.

Kivelän aktiivinen uimahyppyura sijoittui 1930-luvun lopun ja 1960-luvun puolivälin väliselle ajalle. Helsingin olympialaisissa hän oli paras suomalainen uintiurheilija kerroshyppyjen 13. sijallaan. Hän saavutti myös lukuisia SM- ja PM-mitaleita.

Uimahyppytuomarinakin Kivelä teki merkittävän uran, hän arvosteli suorituksia seitsemästi olympialaisissa vuosina 1968-1992. Ura huipentui yli 70 vuoden iässä aloitetulla masters-uimahyppyuralla, josta muistoiksi tuli maailman- ja Euroopan mestaruuksia 1990-luvulla.

Lähde: Pertti Mustonen 2006: Sata altaassa