Vammaisuinti

Uinti on yksi suosituimmista vammaisurheilulajeista maailmalla. Uinnin kilpailutoimintaan osallistuvat liikunta-, näkö- ja kehitysvammaiset uimarit. Kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailutoiminnassa pätevät WPS:n (World Para Swimming) säännöt, jotka mukailevat FINA:n sääntöjä tietyin sovelluksin. WPS julkaisi uuden sääntökirjan loppuvuodesta 2017: World Para Swimming Rules and Regulations 2018

Uimarit luokitellaan WPS:n luokittelujärjestelmän mukaan toimintakyvyn perusteella. Liikuntavammaiset uimarit uivat luokissa S/SB/SM1-10, näkövammaiset luokissa S/SB/SM11-13 ja kehitysvammaiset luokassa S/SB/SM14. Lue lisää luokittelusta.

Suomessa järjestetään vuosittain pitkän ja lyhyen radan SM-kilpailut yhdistettyinä vammattomien SM-uinteihin. Myös GP-uinneissa on lajit parauimareille. Lisäksi joissain vammattomien kilpailuissa on mukana startteja parauimareille (merkitty kilpailukalenteriin V-kirjaimella), osa seuroista järjestää myös omia vammaisuintikilpailuja. Parauimarit voivat osallistua kaikkiin kansallisiin kilpailuihin. Mikäli uimari vaatii erityishuomiota tulee tästä ilmoittaa kilpailunjärjestäjälle etukäteen.

Maajoukkueuimarit osallistuvat kansainvälisiin kilpailuihin vuosittain. WPS:n sivuilla paralympic.org/swimming/results julkaistaan parauinnin maailmanennätykset ja -tilastot.

Paralympialaiset

Paralympialaiset järjestetään joka neljäs vuosi. Rion paralympialaisissa Suomea edustivat Meri-Maari Mäkinen, Antti Latikka ja Leo Lähteenmäki. Parhaana tuloksena Riosta oli Antti Latikan S13-luokan 100 metrin selkäuinnin finaalin kuudes sija. Lisäksi WPS järjestää parauinnin EM- ja MM-kilpailuja, joista seuraavaksi järjestetään EM-kilpailut toukokuussa 2020 Funchalissa, Madeiralla. Seuraavat paralympialaiset järjestetään Tokiossa olympialaisten jälkeen 25.8.-6.9.2020. Lisätietoa paralympialaisista Paralympiakomitean verkkosivuilla paralympia.fi.

Vammaisuintitoiminta uimaseuroissa

Uimaliiton paralympiaurheilun asiantuntijana toimii Kati Kauhanen. Hän avustaa uimaseuroja vammaisuintitoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä, sekä kaikissa parauintiin liittyvissä asioissa. Katin tavoittaa sähköpostitse tai puhelimella.

Kati Kauhanen, puh 044 5490 354, sähköposti: kati.kauhanen@uimaliitto.fi