Koronavirus: info

Tietoa koronaviruksesta, rokotuksista sekä testaamisesta löydät THL:n sivuilta

Positiivinen koronavirustulos tai altistuminen ja Suomen Uimaliiton alaiset tapahtumat

Henkilö, joka on saanut positiivisen koronatestituloksen voi osallistua Uimaliiton tapahtumiin, leireille tai kilpailuihin aikaisintaan silloin, kun positiivisesta testituloksesta on kulunut vähintään 5 vuorokautta ja oireiden päättymisen jälkeen henkilö on voinut harjoitella kevyttä urheilua omatoimisesti 7 vuorokauden ajan (5+7 vuorokautta positiivisesta testituloksesta). Seitsemän vuorokauden harjoittelu lasketaan siitä, kun henkilö on ollut oireeton, eli mikäli oireet kestävät yli viisi päivää, on kokonaisaika pidempi (esimerkiksi 7+7 vuorokautta).

Vaikka positiivisen koronatestituloksen saaneella henkilöllä ei olisi oireita, noudatetaan samaa 5+7 vuorokauden periaatetta.

Mikäli henkilö on altistunut koronavirustaudille voi leirille osallistua 5 vuorokauden omaehtoisen karanteenin jälkeen, mikäli oireita ei karanteenin aikana ilmene. Uimaliitto suosittelee myös kotitestin tekemistä 24 tuntia ennen leirille saapumista.

Näillä linjauksilla pyritään ehkäisemään koronaviruksen leviämistä sekä mahdollisen sairastumisen jälkeen kuormittavan harjoittelun tai kilpailemisen aloittamiseen liittyviä terveydellisiä riskejä kuten tavanomaisissakin sairaustapauksissa.

Päivitetty 27.1.2022

Lisätietoa koronavirustaudista THL:n sivuilla

Koronapassin käyttö Suomen Uimaliiton alaisissa tapahtumissa

Uimaliiton alaisissa tapahtumissa koronapassin käyttö toteutetaan alueellisten viranomaismääräysten mukaisesti.

Maajoukkueleireillä ja -toiminnassa koronapassi vaaditaan kaikilta osallistujilta, mikäli jossain päin Suomessa alueellinen tai kansallinen koronapassivaatimus on voimassa. Alle 16-vuotiailta ei koronapassia viranomaismääräysten mukaisesti vaadita, ellei alueellisissa tai kansallisissa viranomaismääräyksissä toisin tulevaisuudessa edellytetä. Koronapassi mahdollisten viranomaismääräysten mukaisesti. Viranomaisten tarjotessa ilmaisen rokotesuojan, niin mahdollisista koronapassiin liittyvistä koronatestauksen kuluista vastaa jokainen itse.

Kansainvälisten kilpailujen matkustukseen liittyvistä ja edellyttämistä koronapassin lisäksi ylimääräisistä koronatestauksien kustannuksista vastaa edelleen Uimaliitto.

Aluehallintovirasto: Aluehallintovirastojen tiedotteet

Päivitetty 7.12.2021

Uimaliiton muistilista tapahtumiin:

Tule vain terveenä Jos olet flunssa- tai kuumeoireinen tai tiedät altistuneesi, pysy kotona.
Käytä maskia Itsesi ja muiden altistumisen ehkäisemiseksi käytä nenän ja suun peittävää hengityssuojainta.
Muista turvavälit Pidä 1–2 metrin turvavälit ja vältä ruuhkautuvia tilanteita.
Huolehdi käsihygieniasta Pese kätesi usein ja huolellisesti saippuaa käyttäen. Käytä myös käsidesiä aina kosketettuasi pintoja tai kasvojasi.
Yski ja aivasta oikein Jos sinun pitää yskiä tai aivastaa, tee se kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaasi. Näin ehkäiset pisaratartuntoja.
Kunnioita muita Yleisöllä ei ole asiaa urheilijoiden ja toimitsijoiden pariin tai pukuhuonetiloihin. Ennaltaehkäise kaikella toiminnallasi mahdollisia tartuntatilanteita.

THL ja OKM: Ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksissa