Edustussiirto

Seuran jäsenyys ja edustus ovat eri asioita. Uintiurheilija voi olla yhden tai useammankin seuran jäsen, mutta edustaa ainoastaan yhtä Uimaliiton jäsenseuraa kussakin lajissa (uinti, uimahypyt, taitouinti, vesipallon eri ikäsarjat) erikseen. Edustusseura määritellään urheilijan lisenssiä ensi kertaa hankittaessa. Kun uintiurheilija siirtyy edustamaan toista seuraa, edustussiirtoa pitää hakea Uimaliitolta edustussiirtohakemuksella. Edustussiirto astuu voimaan 30 vuorokauden kuluttua siitä arkipäivästä, jona täytetty lomake ja siirtomaksutositteen kopio saapuvat Uimaliittoon.

Edustussiirron hakemus (pdf)

Milloin edustussiirtoa pitää hakea?

Uintiurheilun kausi on 1. syyskuuta – 31. elokuuta. Oletuksena uintiurheilijan edustus säilyy kauden vaihtuessa aina samana, ellei edustukseen haeta siirtoa.

Ainoa tapaus, jossa edustussiirtoa ei tarvitse hakea on, jos uintiurheilija ei ole edustanut mitään seuraa virallisissa kilpailuissa kuluvan ja siirtoa edeltävän kauden (1.9.-31.8.) aikana. Tällöin uintiurheilija voi vapaasti lunastaa lisenssin mihin tahansa Uimaliiton jäsenseuraan. Muissa tapauksissa ilman edustussiirron hakemista urheilija ei voi lunastaa lisenssiä eri seuraan kuin aikaisempi lisenssi osoittaa. Seura päivittyy järjestelmiin kun edustussiirto astuu voimaan, lisenssin voi ostaa vanhaan seuraan.

Milloin edustussiirron rekisteröintimaksu pitää maksaa?

Edustussiirron rekisteröintimaksu on 60,00 €. Maksun suorittaa joko uintiurheilija tai hänen seuransa, keskinäisen sopimuksen mukaan. Maksutosite liitetään hakemukseen, joka lähetetään Uimaliittoon.

Ainoa poikkeus on elokuu (1.–31.8.), jonka aikana Uimaliittoon saapuneet edustussiirtohakemukset käsitellään maksutta. Nämä siirrot astuvat myös välittömästi voimaan 1.9. ilman 30 vuorokauden karenssia.

Toimi näin:

1. Tulosta edustussiirron hakemuskaavake Uimaliiton verkkosivuilta (ylempänä).
  2. Täytä kaavakkeeseen urheilijan tiedot. Muista allekirjoitus. Alle 18-vuotiaan urheilijan hakemuksen allekirjoittaa huoltaja.
  3. Vanhan seuran allekirjoitus (nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö, esim. puheenjohtaja).
  4. Uuden seuran allekirjoitus (nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö, esim. puheenjohtaja).
  5. Maksa edustussiirron rekisteröintimaksu 60,00 € hakemuksessa osoitetulle Uimaliiton tilille.
  6. Lähetä hakemus ja kuittikopio maksusta hakemuksessa mainittuun osoitteeseen, edustussiirrot@uimaliitto.fi
  7. Seuraa alla olevaa siirtolistaa, jonne siirto kirjataan muutaman päivn viiveellä.
  8. Edustussiirto astuu voimaan 30 vuorokauden kuluttua siitä arkipäivästä, jona oikein täytetty hakemus ja maksukuitti saapuvat Uimaliittoon.