Tärkeitä asioita kauden 2017–2018 lisenssistä

#UUTINEN 28.8.2017

Kokosimme tärkeimmät asiat uuden kauden lisenssistä, eli Blue Cardista. Lisenssi kannattaa lunastaa jo nyt 14 vuorokauden kilpailukarenssin vuoksi. Syyskuun alusta saataville tulee älypuhelinsovellus lisenssin kodiksi.

Vaihe 1: Syötä tiedot henkilöstä, jolle lisenssi lunastetaan.

Oheisista kuvista näet, kuinka lisenssin osto etenee lisenssikaupassa. Voit lunastaa kerralla lisenssit vaikka koko perheelle.
Lisenssikauppa: uimaliitto.lisenssikauppa.fi

Milloin uusi kausi alkaa?

Uintiurheilussa lisenssikausi alkaa syyskuun 1. päivä ja päättyy seuraavan vuoden elokuun loppuun. Uusi kausi on siis 1.9.2017 – 31.8.2018.

Tarvitsenko lisenssin?

Jos aiot kilpailla missä tahansa lajissa (uinti, uimahypyt, taitouinti, vesipallo), tarvitset lisenssin ja urheilutapaturmavakuutuksen. Lisenssi on kilpailuoikeutesi, joka tulee olla lunastettuna viimeistään 14 vrk ennen kauden ensimmäisiä kilpailuja, muutoin et voi osallistua kilpailuihin. Vakuutuksen saa helpoiten lisenssin mukana.

Mistä voin ostaa lisenssin?

Lisenssin voit ostaa helposti netissä. Täytä tietosi, valitse lisenssityyppi, sekä seurasi. Jos olet vaihtamassa seuraa edelliskaudesta, seura muutetaan edustussiirron tehdessäsi. Lisenssi tulee maksaa ostoprosessin päätteeksi MobilePay-palvelulla tai verkkopankilla (Nordea, OP, Danske, Aktia, OmaSP, Säästöpankki, POP, Handelsbanken, Ålandsbanken, S-Pankki).

Osta tästä: uimaliitto.lisenssikauppa.fi

Miten saan lisenssikortin?

1.9.2017 alkaen saataville tulee Android- ja iOS-älypuhelimissa toimiva Uimaliitto-mobiilisovellus, johon lisenssikorttisi tulee lunastamisen jälkeen näkyviin. Sovellus on saatavilla 1.9. alkaen Google Play -kaupassa (Android-laitteet) ja AppStore -kaupassa (iOS-laitteet). Ladattuasi Uimaliitto-sovelluksen kirjaudu lisenssin oston yhteydessä annetulla puhelinnumerollasi, saat tekstiviestitse kirjautumiskoodin, jolla Uimaliitto-sovellus aktivoituu. Ennen 1.9. lisenssin tositteena toimii ainoastaan maksukuitti lisenssostosta.

Mitä lisenssi maksaa?

Lisenssi maksaa iästä riippumatta 54 euroa, se sisältää vain kilpailulisenssin, ei tapaturmavakuutusta. Lisäksi tarvitset urheilutapaturmavakuutuksen. Jos sinulla ei ole omaa, voit lunastaa lisenssiin myös uintiurheilussa voimassa olevan urheilutapaturmavakuutuksen hinnaston mukaisesti. Katso lisenssien hinnat Blue Card -sivuilta.

Tarvitsenko lisenssiin vakuutuksen?

Jos lunastat lisenssin ilman tapaturmavakuutusta, tulee sinulla olla oma tavallista laajempi tapaturmavakuutus, joka kattaa kilpaurheilun. Tarkista tämä omasta vakuutuksestasi. Uimaliiton Blue Cardiin voi ostaa lisäksi edullisen uintiurheilussa voimassa olevan urheilutapaturmavakuutuksen, jonka tarjoaa Keskinäinen Vakuutusyhtiö Pohjantähti.

Harrastan eri lajeja eri seuroissa, miten toimin?

Mikäli harrastat esimerkiksi uintia seurassa A, uimahyppyjä seurassa B ja vielä vesipalloa seurassa C, tarvitsemme tämän tiedon lisenssiisi. Lunastaessasi uutta lisenssiä voit kirjautua vain yhteen seuraan, valitse tällöin lisenssikaupassa seura, jossa harrastat uintia ja merkitse vaiheessa 3/5 myös muut harrastamasi lajit. Tämän jälkeen sinun tulee ilmoittaa Uimaliiton toimistoon muiden lajiesi seurat ja toimisto lisää muiden lajien seuraedustukset lisenssiisi. Ilmoita tästä sähköpostilla: info@uimaliitto.fi

Mikäli sinulla on aiemmin ollut lisenssi ja siten myös jonkun lajin edustusoikeus johonkin seuraan niin tämä edustusoikeus pysyy tuossa aiemmassa seurassasi. Useamman lajin edustusoikeudet hoidat kuntoon tässäkin tapauksessa sähköpostilla: info@uimaliitto.fi

Vaihdan seuraa kauden vaihteessa, miten ostan lisenssin?

Mikäli haluat kauden 2017–2018 alusta alkaen edustaa muuta seuraa kuin kaudella 2016–2017, tulee sinun lunastaa lisenssi ja tehdä edustussiirtohakemus, jonka jälkeen uusi seura vaihdetaan lisenssiisi. Edustussiirtohakemus osoittaa, ettei vanhaan seuraa ole täyttämättömiä velvollisuuksia, kuten maksurästejä. Uimaliiton toimisto päivittää edustusoikeutesi uuteen seuraan, kunnes edustussiirto on asianmukaisesti hoidettu. Elokuun aikana toimitettujen edustussiirtohakemusten käsittelymaksu on 0 euroa (muulloin 60 euroa), ja siirrot astuvat voimaan heti 1.9. (muulloin 30 vrk). Lue lisää edustussiirrosta

Miksi lisenssi pitää lunastaa 14 vrk ennen kisoja?

Kun kilpailuihin ilmoittaudutaan, tulee lisenssi jo olla aktiivisena Octo-järjestelmässä, jonka avulla kilpailuihin ilmoittaudutaan. Kun kilpailuihin ilmoittautumisaika on esimerkiksi 10 vrk ennen kilpailuja, takaa 14 vuorokauden marginaali sen, että lisenssimaksu on pyhäpäivät ja pankkiviiveet huomioiden ehtinyt kirjautua aktiiviseksi Octo-järjestelmässä, ja urheilija on mahdollista ilmoittaa kilpailuihin. Maksupäiväksi tulee kaikissa tapauksissa todellinen maksupäivä huolimatta pyhäpäivistä tai muista pankkiviiveistä. 14 vuorokauden marginaali pätee kaikissa lajeissa ja kaikissa tapauksissa kilpailulisenssin voimassaoloon.