Aluevalmennusjärjestelmä

Uintiurheilun aluevalmennusjärjestelmä on luotu alun perin osana vuoden 2023 ajalle saatua Opetus- ja kulttuuriministeriön lasten- ja nuorten valmennus- ja koulutustoiminnan kehitystoiminnan hanketta.
Uimaliiton tavoitteena vuonna 2024 on kasvattaa alueellista toimintaa.

Taitouintiin palkattiin 1.9.2023 yksi aluevalmentaja tukemaan kansallisen taitouintitoiminnan kehitystä koko valtakunnassa.

TAITOUINNIN ALUEVALMENTAJA:
Iris Lucenius
iris.lucenius@uimaliitto.fi

Taitouinnin aluevalmennusjärjestelmällä on kolme isoa tavoitetta: Seurojen tukeminen alueellisesti, koulutustoiminnan kehittäminen sekä alueleirityksen starttaaminen vuoden 2024 syksyllä.

Toiminta on käynnistynyt ensimmäisessä vaiheessa seurojen tarpeiden kartoituksella koskien mm. valmentajakoulutuksia. Seuroja, jotka eivät vielä ole vastanneet kyselyyn, pyydetään pikimmiten vastaamaan aluevalmentajan lähettämään kyselyyn. Näin pystytään paremmin huomioimaan kaikkien taitouintiseurojen yksilölliset tilanteet ja tarvittaessa kohdentamaan erityistä tukea seurojen valmennustoimintaan.

KOULUTUSTOIMINNAN KEHITTÄMINEN:
1 - tason valmentajakoulutuksen materiaalit päivitetään kevään 2024 aikana ja ensimmäinen uusilla materiaaleilla toteutettu koulutus pyritään järjestämään vuoden 2024 aikana.

WEBINAARIT:
Syksyllä 2023 järjestettiin ensimmäinen aluevalmentajan järjestämä webinaari. Näitä webinaareja pyritään jatkamaan tasaisesti vuoden 2024 aikana.

Kevään 2024 webinaariajankohdat ja aiheet: PÄIVITTYY 15.12.2023 mennessä

ALUELEIRITYS:
Alueleirityksen suunnittelu käynnistyy heti vuoden 2024 alussa ja kevään aikana on tarkoitus keskustella seurojen ja valmentajien kanssa toiminnan kokonaisuudesta, kuinka leiritys olisi parasta järjestää. Alueleirit pyritään starttaamaan toiminnassa syksyllä 2024 yhteistyössä seurojen kanssa. Alueleirien yhteyteen pyritään luomaan myös valmentajakoulutus-klinikoita, joissa pystytään hyödyntämään alueleirien uimareita käytännön valmennusdemoissa.

Lisätietoja:
Uintiurheilun kehityspäällikkö