Edustussiirto

Seuran jäsenyys ja edustus ovat eri asioita. Uintiurheilija voi olla yhden tai useammankin seuran jäsen, mutta edustaa ainoastaan yhtä Uimaliiton jäsenseuraa kussakin lajissa (uinti, uimahypyt, taitouinti, vesipallon eri ikäsarjat) erikseen. Edustusseura määritellään urheilijan lisenssiä ensi kertaa hankittaessa. Kun uintiurheilija siirtyy edustamaan toista seuraa, edustussiirtoa pitää hakea virallisesti Uimaliitolta edustussiirtohakemuksella. Edustussiirto astuu voimaan 30 vuorokauden kuluttua siitä arkipäivästä, jona oikein täytetty lomake ja maksutositteen kopio saapuvat Uimaliittoon.

Edustussiirron hakemus (pdf)

Milloin edustussiirtoa pitää hakea?

Uintiurheilussa kausi alkaa aina 1. syyskuuta ja päättyy seuraavan vuoden elokuun 31. päivään. Oletuksena uintiurheilijan edustus säilyy kauden vaihtuessa aina samana, ellei edustukseen haeta siirtoa.

Ainoa tapaus, jossa edustussiirtoa ei tarvitse hakea on, jos uintiurheilija ei ole edustanut mitään seuraa virallisissa kilpailuissa kuluvan ja siirtoa edeltävän kauden (1.9.-31.8.) aikana. Tällöin uintiurheilija voi vapaasti lunastaa lisenssin mihin tahansa Uimaliiton jäsenseuraan. Muissa tapauksissa ilman edustussiirron hakemista urheilija ei voi lunastaa lisenssiä eri seuraan kuin aikaisempi lisenssi osoittaa.

Milloin edustussiirron rekisteröintimaksu pitää maksaa?

Edustussiirron rekisteröintimaksu 60,00 euroa peritään kaikista siirroista. Maksun suorittaa joko uintiurheilija tai hänen seuransa, keskinäisen sopimuksen mukaan. Maksun suuruuden päättää Suomen Uimaliiton liittohallitusvuodeksi kerrallaan. Maksutosite liitetään hakemukseen, joka lähetetään Uimaliittoon.

Ainoana poikkeuksena on elokuu, milloin saapuneet edustussiirrot voidaan tehdä maksutta. Nämä siirrot astuvat myös välittömästi voimaan 1.9. eikä näillä siirroilla ole tällöin 30 vuorokauden karenssia. Lisenssi tulee ostaa vanhaan seuraan ja se muuttuu uuteen seuraan automaattisesti 1.9.

Toimi näin:

1. Tulosta edustussiirron hakemuskaavake Uimaliiton verkkosivuilta.
  2. Täytä kaavakkeeseen urheilijan tiedot. Muista allekirjoitus. Alle 18-vuotiaan urheilijan hakemuksen allekirjoittaa huoltaja.
  3. Vanhan seuran allekirjoitus (nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö, esim. puheenjohtaja).
  4. Uuden seuran allekirjoitus (nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö, esim. puheenjohtaja).
  5. Maksa edustussiirron rekisteröintimaksu 60,00 euroa hakemuksessa osoitetulle Uimaliiton tilille.
  6. Lähetä hakemus ja kuittikopio maksusta hakemuksessa mainittuun osoitteeseen, edustussiirrot@uimaliitto.fi.
  7. Seuraa edustussiirtosivua, jonne siirto kirjataan, jotta varmistut perilletulosta.
  8. Edustussiirto astuu voimaan 30 vuorokauden kuluttua siitä arkipäivästä, jona oikein täytetty hakemus ja maksukuitti saapuvat Uimaliittoon.