Avovesiuinti

UUTTA! Avovesiuinnin ohjaajakoulutukset 2017

Lue lisää uusista koulutuksista Uinti-lehdestä

Avovesiuinnin ohjaajakoulutus (8 tuntia)

Ohjaajakoulutus on tarkoitettu avovesiuinnista kiinnostuneille henkilöille, joilla on uinnin perustekniikat hallussa ja kokemusta ohjaamisesta. Koulutuksen käyneellä ohjaajalla on valmiudet vetää Suomen Uimaliiton Avovesiuintikouluja. Koulutuksessa käsitellään seuraavia aihekokonaisuuksia: avovesiolosuhteet ja uintiturvallisuus, totutteleminen avoveteen, avovesiuintitekniikka ja -tekniikkaharjoitukset, avovesiuintivarusteet, ohjaaminen avovedessä ja ohjauksen apuvälineet sekä vedestä pelastaminen. Koulutus sisältää teoriaa ja uinti- ja ohjausharjoituksia avovedessä.

Hämeenlinna 4.6. klo 10-18
Ahveniston uimaranta ja maauimala, Olympiakatu 18-29, Hämeenlinna
Kouluttajana Tuomas Kaario & Päivi Pälvimäki

Kangasala 18.6 kello 10-18
Vesaniemen uimaranta, Vesaniementie 15, Kangasala
Kouluttaja Simo Hillo
​Ilmoittautuminen

Lohja 18.6. klo 10-18
Nälköönlammen uimaranta, Mustalahdentie, Lohja
Kouluttaja Tuomas Kaario

Hinta 80 € (ei-jäsenet 100 €)
Lisätietoja: info@kiara.fi, 050-4133413

Altaasta avoveteen turvallisesti -hanke

Kohderyhmä: Aikuiset ja ikääntyneet sekä nuoret
Työryhmä: Päivi Pälvimäki (hankevastaava), Simo Hillo, Meri Viljanen, Anne Hiltunen, Tuomas Kaario
Tavoitteet:

• Edistää omatoimista liikuntaa luonnossa
  • Antaa valmiuksia liikkua avovedessä turvallisesti
  • Määritellä turvallinen avovesiuintipaikka
  • Kasvattaa avovesiliikuntatapahtumien määrää
  • Luoda edellytykset säännölliselle avovesiliikunnan koulutukselle
  • Lisätä yhteistyötä kuntatoimijoiden ja yhdistysten välillä avovesiliikunnan kehittämiseksi
  • Tarjota mukana oleville toimijoille uusia mahdollisuuksia terveyttä edistävän liikunnan toteuttamiseen

Mitä on avovesiuinti?

Avovesiuinti tarkoittaa uintilajia, joka tapahtuu avovedessä, kuten meressä, järvessä tai joessa. Laji sopii kaikille vähintään 200 metrin uimataidon omaaville. Avovesiuinti poikkeaa altaassa uimisesta olosuhteiden muodossa, luonnonvesissä haasteita asettavat veden lämpötila, näkyvyys veden alla ja vedenpinnan eloisuus, eli aallokko. Avovesiuinti on tuttua triathlonista, jossa täysmatkalla uidaan 3,8 kilometriä ennen pyöräilyä ja juoksua.

Avovesiuinnin ensimmäiset viralliset SM-kilpailut kauhottiin kesällä 2010 Hämeenlinnassa.

Kilpaileminen

Avovesiuinti on myös kansainvälisen uimaliiton FINA:n virallinen laji, jonka kansainvälinen termi on "open water swimming". Avovesiuinti oli ensimmäisen kerran mukana uinnin MM-kilpailuissa vuonna 2005, jolloin kilpailumatkoina olivat 5, 10 ja 25 kilometriä. Samat matkat kuuluvat myös avovesiuinnin maailmancupiin. 10 kilometrin avovesiuinti hyväksyttiin olympialajiksi Pekingin vuoden 2008 olympialaisista alkaen.

Avovesien Suomen mestaruuksista on kilpailu Suomen Uimaliiton luvalla kesästä 2010 alkaen. Vuonna 2010 SM-matka oli 2,5 kilometriä ja tämän jälkeen 3 kilometriä.

Kilpailuissa startti tapahtuu yhteislähtönä lähtölinjalta.