Uimahypyt

Ville Vahtola Budapestin EM-kilpailuissa 2010 yhden metrin ponnahduslautakisassa.Uimahypyt on esteettinen arvostelulaji. Uimahyppääjältä vaaditaan hyvää koordinaatiokykyä, rytmitajua, avaruudellista hahmotuskykyä, voimaa ja nopeutta, rohkeutta ja pitkäjännitteisyyttä, luontaisesti hyvät ojennukset sekä tyylikkyyttä esittämisessä.

Uimahypyn ilmalento kestää 1,2-1,7 sekuntia, jona aikana hyppääjä tekee tarvittavat voltit, kierteet sekä ojentaa hypyn veteenmenoa varten. Veteenmenovaiheessa hyppääjän nopeus on kerroksilta hypättäessä yli 50 kilometriä tunnissa.

Suorituspaikat

Ponnahduslautahypyt tehdään ponnahduslaudoilta, jotka ovat yhden tai kolmen metrin korkeudella vedenpinnasta. Kerroshyppykilpailut hypätään vakailta 10 metrin, 7,5 metrin ja 5 metrin kerrostasoilta. Uimahyppykilpailuja hypätään sekä sisä- että ulkoaltaissa. Suomessa 10 metrin kerroksia on Helsingin Mäkelänrinteen, Kuopion Niiralan, Oulun Raksilan, Turun Impivaaran ja Vantaan Tikkurilan uimahalleissa sekä muutamissa ulkoilmauimaloissa.

Uimahyppyjen asiantuntijaryhmä

Suomessa uimahyppytoimintaa ohjaa ja koordinoi Suomen Uimaliiton Uimahyppyjen asiantuntijaryhmä, jonka kokoonpanon löydät yhteystietojen sivulta.