20.4.2024 Tuomarifoorumi

25.4.2024

1. Reflektointia sarjapeleistä

1.1 Yleistä reflektointia

Tuomarit olivat huomanneet, että Pirkkolassa kentän merkinnät on saatu kuntoon asianmukaisesti, mikä parantaa tuomaroimista ja pelaamista. Kysymyksiä tuli esiin, mikä on maaliverkkojen tilanne ja pallojen tilanne. Ehdotettiin, että seuroilla voisi olla painemittari palloille, jolloin tuomari voisi tehdä pistotarkastuksia varmistaakseen, että pallot ovat tarpeeksi täynnä. Tämä kannustaisi seuroja huolehtimaan palloista. Sarjavastaava voisi kysyä seuroilta tarvetta painemittarille, sillä osalla seuroista on jo painemittari. Kysyttiin, voisiko liiton kautta saada tai tilata painemittarin.

Kentän merkintöjen ja varusteisiin liittyvässä keskustelussa huomautettiin, että sarjamääräykset pitäisi lukea ja niitä pitäisi noudattaa, tuomareiden myös. Esimerkiksi punaisista korteista ja varusteiden puutteellisuudesta tulisi aina tehdä merkintä pöytäkirjaan ja raportti sarjavastaavalle. Seurojen tulisi myös lukea ja noudattaa sarjamääräyksiä. Tuli esiin, että välillä kestää esimerkiksi kaupungin puolelta tehdä muutoksia.

Sarjamääräyksistä puhuttiin yleisellä tasolla, ja mietittiin syitä ja mahdollista tarvetta esimerkiksi seuraaviin määräyksiin:

• Kohta 17. on tullut väärinkäsityksiä, onko numerot 1 ja 13 vain maalivahteja ja kenttäpelaajat 1-12 ja 14.
  • Kohta 22. pelaajat tulee ilmoitta Torneopaliin viimeistään 3 tuntia ennen ottelua. Tämä ei ole toteutunut kaikilta joukkueilta. Mietittiin, miksi tämä lukee määräyksissä, jos sitä ei noudateta. Onko 3 h vaatimus relevantti?
  • Kohta 16. Onko 10 min paikallaolovaatimus ennen ottelun alkua relevantti? Puhuttiin siitä, että aiemmin on ollut haamupelaajia, jotka on merkitty pöytäkirjaan, vaikka eivät ole olleet paikalla. Tämä on ollut ongelma SM-sarjoissa, joissa on pelimäärävaatimus ennen loppuotteluihin osallistumista.
    • Jos tiedetään, että joku tulee myöhässä peliin, tästä voidaan ilmoittaa etukäteen ja pelaaja voi tullessaan kuitata tuomarille ja/tai toimitsijapöydälle, että on paikalla ja hänet merkitään pöytäkirjaan. Lisättävä sarjamääräyksiin. Pitäisi onnistua lisääminen myös Torneopalissa, tai sarjavastaava voi ilmoituksesta tehdä tämän jälkikäteen.

Ehdotettiin, että sarjamääräykset voitaisiin tuoda Exceliin, koska tätä kautta voidaan filtteröidä, mitkä määräykset koskevat ennen ottelua, ottelun aikana, koskee tuomareita jne. Exceliin voisi kirjoittaa myös oman sarakkeeseen lyhyt yhteenveto miksi tämä määräys on kyseisellä tavalla.

1.2 Kommentit sarjavastaavalle

Tuomarilistat ovat olleet myöhässä. Ehdotuksena oli, että koko kauden sarjakalenteriin merkittäisiin tuomarit heti alussa, jolloin voi ilmoittaa omasta esteestä. Torneopalissa on olemassa esteellisyystaulukko, joka toimii tiettyyn päivämäärään asti, ja sitä voidaan ylläpidosta muokata pidemmälle. Tuomarit pitäisi laittaa ennakkoon hyvin pitkälle.

IK-sarjoihin olisi hyvä pyrkiä laittaa ensisijaisesti paikalliset tuomarit, kun taas SM-sarjoihin tuomarit nimetään liiton toimesta. Sarjavastaavan tulisi miettiä, miten saadaan nykyisiä tuomareita kehitettyä pelin kautta, ja miten voidaan nostaa IK-sarjojen tuomareita seuraavalle tasolle, jotta voivat viheltää SM-sarjassa. MSM ja BSM sarjoissa voisi viheltää kokemattomampikin tuomari kokeneen kanssa. Puhuttiin jälleen myös otteluvalvojasta IK-sarjojen turnauksiin, jolloin kokemattomammat tuomarit saisivat viheltää enemmän pelejä, ja otteluvalvoja olisi heidän tukenaan. Kynnyskysymys on kuitenkin, että miten saadaan tuomarit SM-sarjan tasolle.

1. Tuomarilinjaa koskevat asiat

2.1 Tuomareiden jatkuva kouluttautuminen

Keskustelu tuomareiden nostamisesta seuraavalle tasolle jatkui kysymyksellä, miten kokeneemmat tuomarit näkevät valmiuden seuraavalle tasolle nousemisesta. Yleinen mielipide oli, että tuomari ei ole koskaan valmis, mutta peleistä saadaan oppia. Samanlaisia virheitä tulee sarjatasosta riippumatta, ja tuomarina kehittyminen vaatii vain kokemusta. Haasteena on, että ei ole tarpeeksi pelejä. Siksi olisi hyvä, että paikallisiin junnuturnauksiin nimetään paikalliset tuomarit, ja otteluvalvoja tai kokeneempi tuomarikollega voi turnauksen aikana antaa palautetta.

Seuraavia ehdotuksia askeleiksi SM-tasolle nousemiseen tuli esiin:

• Alokastuomari viheltää X määrän otteluita per sarja, jotta voi siirtyä seuraavalle sarjatasolle
  • Yhteistyö ja palaute, jotta voi siirtyä seuraavalle tasolle
    • Palaute otteluvalvojalta ja tuomarikollegoilta
    • Palaute valmentajilta, joiden kautta tulee palaute myös pelaajilta
    • Palaute sarjavastaavalta

2.2 Ehdotukset jatkuvaan kouluttautumiseen

”Walk the walk”, eli pyritään saamaan mahdollisimman paljon pelejä ja tätä kautta kokemusta. On hyvä katsoa otteluita ja tuomaritoimintaa, mutta tärkeää on kuitenkin oma kokemus ja halu oppia.

Neuvottelupäivillä tuotiin esiin pelivideot, joissa selostetaan suomeksi tilanne ja annetaan tuomio.

WWR on tehnyt videoita, mutta ne eivät ole tällä hetkellä näkyvissä, koska sivuja päivitetään ja tehdään uusia materiaaleja. WA on tehnyt myös joitakin videoita. LEN:in kurssimateriaalit ovat viimeiseksi julkaistut materiaalit. WWR:n videoissa on aiemmin ollut puutteita: huono englanti ja videot on kuvattu kaukaa, mikä voi johtaa erilaisiin tulkintoihin. WWR:llä on paljon ilmaista materiaalia, vuosittainen maksu lisämateriaalien käyttöön on 40 €. Ehdotettiin, että videoista voisi pitää tuomariklinikan, jossa voidaan keskustella sisällöstä ja tulkinnoista.

Delegaatti-/otteluvalvojasysteemi, joka tukisi nuorempia tuomareita. Kuulokkeet pelin aikana delegaatille ja tuomareille, jolloin palautteen voi antaa pelin aikana ja se tulee käsiteltyä tilanteessa. Videon katsominen pelistä turnauksen yhteydessä. Keskustelu yhdessä pelin jälkeen, jolloin otteluvalvoja voi tuoda esiin isot ja systemaattiset virheet. Sääntötasolle mennessä (vihellykset, eleet, ilmeet) palautteenanto välittömästi kuulokkeiden avulla. Nämä vaikuttavat ennen kuin tuomio on toteutettu. Selkeä ilmaus, myös viheltämättömyys. Vaikka sääntö sanoo jotain, vihelletään vain tärkeät virheet, sillä ne vaikuttavat pelin kulkuun. Ei vihelletä kaikkia tavallisia virheitä. Tärkeä virhe muodostuu pelin kuvasta ja hyötynäkökulmasta.

Vanhemmat tuomarit voivat siirtyä delegointitehtäviin, kun uusia tuomareita nousee sarjoissa.

2.3 Ehdotukset pelimäärän kasvattamiseen

Kakkosjoukkueiden peleihin voisi nostaa alokastuomareita viheltämään yhdessä kokeneen tuomarin kanssa. Koska lopputulokset joissakin SM-sarjan peleissä ovat selvät, nämä pelit eivät ole niin jännittäviä, mutta hyviä tuomarin oppimisen kannalta, sillä tapahtumia pelin aikana tulee silti. Näihin peleihin alokastuomarien nosto on lajin etu, kun saadaan lisää tuomareita. Valmentajien ja pelaajien pitäisi myös nähdä tämä ja kunnioittaa nuoria tuomareita. Tätä voitaisiin kokeilla mahdollisessa Divarisarjassa.

Seurojen suunnitelmia kansainvälisiin otteluihin ja pelimatkoihin pitäisi myös selvittää. Seurat voisivat ottaa kotimaisia tuomareita mukaan viheltämään pelimatkoille, jolloin saataisiin lisää pelejä ja kokemusta myös tuomareille.

2.4 Toiminta hankalissa ja kurinpidollisissa tilanteissa

Keskusteltiin yhden seuran tapauksista, joissa on huomattu mahdollinen tarve kurinpidolliselle menettelylle tai jotka häiritsevät peliä tai tuomaritoimintaa. Lähtökohtaisesti tuomarilla on käytössä keltainen ja punainen kortti, joita on käytettävä, kun tilanne sitä vaatii. Tuomari voi myös määrätä henkilön poistumaan allasalueelta. Korttien näyttöä on turha pelätä, sillä samat säännöt koskevat kaikkia. Reflektointina KV-pelistä, jos pelaajan suu aukeaa ja katsoo silmiin (vaikka ei kuulisi/ymmärtäisi mitä sanoo), anna korttia. Kortteja pitää uskaltaa käyttää, sillä tilanteita varmasti tulee, mutta tästä syystä on olemassa säännöt. Uhkailu lasketaan säännöissä myös väkivaltaiseksi käytökseksi.

Rikkeet pitäisi viheltää heti alussa. Mieluummin annetaan helppo jäähy, joka lopettaa tilanteen tai otetaan pallo pois ja laitetaan molemmat pelaajat jäähylle. On tuomarin ongelma, jos tilanteet menevät liian pitkälle. Jos ensimmäistä virhettä ei huomata, tämä on iso virhe tuomarilta, joten siihen pitää keskittyä. Valmentajat eivät ehkä pidä helpoista jäähyistä, mutta se voi olla parempi pelin ja kauden kannalta. Jos pelin alussa epäröi, antaako jäähyn vai ei, on parempi antaa jäähy. Tästä tulee varovaisempi pelityyli ja siistimpi peli. Alku määrittää pelin linjan. Pelaajat ja valmentajat aistivat itsevarmuuden, ja epävarmuutta saatetaan käyttää hyväksi. Tuomarit ovat vastuussa paketista.

Keskusteltiin siitä myös, että nämä asiat toistuvat usein käytöskeskustelussa ja tarvitseeko syyttää tiettyä seuraa. Lopputuloksena oli kuitenkin, että ei tule sallia huonoa käytöstä, ja tilannetta pitää seurata myös pelin jälkeen. Tästä syystä nuorten peleissä otteluvalvojan tuki on tärkeää etenkin kokemattomille tuomareille. Ehkäisevä ratkaisu otettava käyttöön ennemmin kuin rankaisu.

Ehdotuksia tilanteiden välttämiseen ja käsittelyyn:

• Kuvataan kaikki, myös juniorien, pelit. Näin saadaan sama näkemys ja tulkinta.
  • Tuomarit viivyttävät poislähtöä ja seuraavat kättelytilanteen.
  • Jos tilanne sattuu, tehdään raportti kurinpitolautakunnalle.
  • Pelaajat toimivat maalituomareina, sillä näkevät paremmin maalilinjalta. Voisi myös motivoida tuomariksi ryhtymistä. Kysytään seuroilta.

1. Vapaamuotoista keskustelua tuomaritoiminnasta

Seuravalmentajalta tuli kysymys, miten juniorisarjoissa voidaan ottaa lasten kokoerot huomioon, kun pienet ovat isompia vastaan, eivätkä pääse liikkumaan. Tuomareilta yksimielinen vastaus oli aktiivisuus. Pelaajien tulee yrittää ja näyttää kiinnipito jatkuvasti, eikä pysähtyä yhden yrityksen jälkeen. Jos pelaaja lopettaa liikkumisen, ei voi viheltää. Australiassa miesvartiointi on kielletty joissakin juniorisarjoissa.

Delegaatti Andy Hoepelman Alankomaista on tulossa Suomeen 21.-22.9.2024. Tästä tulee lisätietoa ja ilmoittautuminen mahdollisimman pian. Vierailuun odotetaan kaikkia Suomen tuomareita. Tapahtuma löyty jo Uimaliiton kalenterista!