Uintiurheilun menestyksekäs vuosi näkyi erityisesti huippu-urheilussa - Myös harrastuneisuus pysyi hyvällä tasolla koronaepidemiasta huolimatta

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 25.4.2022

Suomen Uimaliiton kevätkokous pidettiin 24.4.2022 Helsingissä Sporttitalolla sekä etäyhteydellä. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat ja nostettiin vuoden 2021 päätapahtumat ja -toimenpiteet kokousväen kuultavaksi.

Huippu-urheilumenestyksen osalta vuosi 2021 oli erinomainen. Matti Mattsson ui Tokion olympialaisissa pronssille, Ari-Pekka Liukkonen EM-altaassa voittoon ja Ida Hulkko EM-hopealle. Mattsson valittiin myös vuoden urheilijaksi, mikä kertoo globaalin ja kilpaillun lajin arvostuksesta suomalaisessa urheilukentässä. Uinnin lisäksi uimahypyissä ja vesipallossa menestystä tuli erityisesti nuorten arvokilpailuissa.

Vuonna 2021 uintiurheilu eli muun liikunnan ja urheilun tapaan koronaepidemian sävyttämää vuotta. Vahvoista rajoituksista huolimatta uinnin suosio erityisesti kilpailtuna harrastuksena säilyi hyvänä. Lisenssimäärät pysyivät lähes ennallaan, laskua oli vain kolme prosenttiyksikköä.

Suomen Uimaliiton taloudellinen tulos on vuoden 2021 osalta alijäämäinen. Suurimmat alijäämään vaikuttavat tekijät ovat olleet kotimaan kilpailutoiminta, kansainvälinen kilpailutoiminta sekä kertaluotoiset kulut.

Kotimaan kilpailutoiminta vietiin läpi noin 60%:sti, mikä tarkoitti pienempää tulopottia Uimaliitolle. Kansainvälinen kilpailutoiminta toimi sen sijaan normaalisti ja oli jopa normaalia vilkkaampaa, kun vuoden 2020 kilpailuja siirrettiin vuodelle 2021. Tämä aiheutti muun muassa mittavia koronatestauskuluja. Opetus- ja kulttuuriministeriö tuki koronasta aiheutuvia kuluja noin 50%:lla.

Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen katsoo luottavaisin mielin tuleviin vuosiin.

"Liittona meidän on syytä katsoa luottavaisina tulevaisuuteen, sillä uintiurheilulla on paljon otettavaa asemansa vahvistamisessa. Urheilujärjestönä ja -seuroina olemme keskeinen toimija yhteiskunnallisten haasteiden, kuten liikkumattomuuden ja sen aiheuttamien kustannusten ratkaisemisessa, meillä on valovoimaisia huippu-urheilijoita, jotka kilpailevat kovalla tasolla maailman kilpailluimmissa lajeissa ja me tarjoamme ainutlaatuista yhteisöllisyyttä vauvasta vaariin neljän upean lajin parissa meille rakkaan vesielementin äärellä", sanoo Riekkinen.

Uimaliiton vuoden 2021 joulukuussa aloittaneen toiminnanjohtaja Tony Kilposen mukaan vaikean 2021 vuoden jälkeen on alkuvuodesta tehty paljon uudistuksia niin toiminnallisesti kuin taloudellisestikin.

”Näillä uudistuksilla mahdollistetaan ja luodaan perusta pitkäjänteiselle strategian mukaiselle kehittämiselle. Perustan ja yhteistyön rakentamisen teemalla jatketaan tätä vuotta vahvasti eteenpäin. On ollut hienoa huomata, miten henkilöstö, urheilijat, valmentajat ja seuratoimijat ovat lähteneet mukaan uudistamaan sekä rakentamaan koko uintiurheilun yhteistä kasvutarinaa. Tätä varmasti kuvaa esimerkiksi se, että olemme yhdessä urheilijoiden kanssa päättäneet perustaa urheilijaedustajiston tiiviimmin liiton yhteyteen yhteistyötämme edistämään. Tulevaisuus näyttää valoisalta”, sanoo Kilponen.

Uimaliiton kevätkokous hyväksyi vuoden 2021 vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden liittohallitukselle. Lisäksi kokouksessa valittiin sääntöjen mukaisesti vaalivalmistelutoimikunta. Toimikunnan puheenjohtajaksi valittiin Hanna-Mari Aula (Helsinki) ja jäseniksi Kirsi Heittokangas (Tampere), Kalle Rasinmäki (Espoo), Antti Wihanto (Turku) ja Hannu Saikanmäki (Oulu).

Puheenjohtajana kokouksessa toimi Helsingfors Simsällskap ry:n Janne Tuominen ja sihteerinä Uimaliiton hallintopäällikkö Krista Terämaa.

Kokouksen materiaalit ovat nähtävillä täällä