Vammaisuinti

Uinti on yksi suosituimmista vammaisurheilulajeista maailmalla. Uinnin kilpailutoimintaan osallistuvat liikunta-, näkö- ja kehitysvammaiset uimarit. Kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailutoiminnassa pätevät WPS:n (World Para Swimming) säännöt, jotka mukailevat FINA:n sääntöjä tietyin sovelluksin. WPS julkaisi uuden sääntökirjan kesällä 2014 (IPC Swimming Rules and Regulations 2014-2017): https://www.paralympic.org/swimming/about/rules-and-regulations

Uimarit luokitellaan WPS:n luokittelujärjestelmän mukaan toimintakyvyn perusteella. Liikuntavammaiset uimarit uivat luokissa S/SB/SM1-10, näkövammaiset luokissa S/SB/SM11-13 ja kehitysvammaiset luokassa S14. Lisää luokittelusta.

Suomessa järjestetään vuosittain pitkän ja lyhyen radan SM-kilpailut yhdistettyinä vammattomien SM-uinteihin. Myös GP-uinneissa on lajit vammaisuimareille. Lisäksi joissain vammattomien kilpailuissa on mukana vammaisuintistartteja (merkitty kilpailukalenteriin V-kirjaimella), osa seuroista järjestää myös omia vammaisuintikilpailuja. Vammaisuimarit voivat osallistua kaikkiin kansallisiin kilpailuihin. Mikäli uimari vaatii erityishuomiota tulee tästä ilmoittaa kilpailunjärjestäjälle etukäteen.

Maajoukkueuimarit osallistuvat kansainvälisiin kilpailuihin vuosittain. WPS:n sivuilla https://www.paralympic.org/swimming/results julkaistaan vammaisuinnin ennätykset ja tilastot.

Paralympialaiset

Paralympialaiset järjestetään joka neljäs vuosi. Rion paralympialaisissa Suomea edusti Meri-Maari Mäkinen, Antti Latikka ja Leo Lähteenmäki. Parhaana tuloksena Riosta oli Antti Latikan S13-luokan 100 metrin selkäuinnin finaalin kuudes seija. Lisäksi WPS järjestää vammaisuinnin EM- ja MM-kilpailuja, joista seuraavaksi järjestetään MM-uinnit Meksikossa 2017. Seuraavat Paralympialaiset järjestetään Tokiossa Olympialaisten jälkeen 25.8.-6.9.2020. Lisätietoa paralympialaisista Paralympiakomitean verkkosivuilla paralympia.fi.

Vammaisuintitoiminta uimaseuroissa

Uimaliiton vammaisuinnin kehittäjänä toimii Kati Kauhanen. Hän avustaa uimaseuroja vammaisuintitoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä, sekä kaikissa vammaisuintiin liittyvissä asioissa. Katin tavoittaa sähköpostitse tai puhelimella.

Kati Kauhanen, puh 044 5490 354, sähköposti: kati.kauhanen@uimaliitto.fi