Vaasan SM-kisat päättyivät Cetuksen juhliin

#UUTINEN 26.4.2015

SM-uintien kruununa nähtiin Cetuksen lähes neljän sekunnin SE-parannus miesten viestissä, sekä Sami Aaltomaa ja Tessa Nurminen huippuvauhdissa sprinttifinaaleissa.

Nuorten Suomen ennätys sai Simmiksen viestialoittaja Lotta Upanteen hymyyn. Kuva: Jussi Salminen

Päätösillan kovimman noteerauksen teki Oulun Uinnin Sami Aaltomaa, joka voitti selvästi miesten 50 metrin rintauinnin ennen Ari-Pekka Liukkosta ja Lassi Ohtosta. Aaltomaa iski finaalissa täsmälleen saman ajan kuin matkan alkuerissäkin, 27,72. Aika alittaa Uimaliiton esitysrajan Kazanin MM-uinteihin ainoana tässä lajissa, joten oululaiselle on tiedossa ensimmäiset kansainväliset arvokisat.

– Ensimmäiset arvokisat, se on tosi hieno juttu. Ei olla vielä suunniteltu tästä eteenpäin, joten nyt tähdätään täysillä Kazaniin, Aaltomaa hykerteli.

Myös ensimmäinen SM-kulta lämmitti miestä.

– Kyllä tuntuu hyvältä, jonkun kerran on tätä jahdattu ja himmeämpiä mitaleita saatu. Se oli hyvä kisa!

Nurminen nujersi Seppälän

Naisten 50 metrin vapaauinnissa Eura Swimming Teamin Tessa Nurminen vei Suomen mestaruuden ennen Hanna-Maria Seppälää ja Mimosa Jallowia. Nurminen kiiti finaalin keskiradalla aikaan 25,59. Matkan alkuerissä Nurminen ui vielä kovempaa, 25,38, mikä uupui vain kymmenyksen Rion olympiauintien A-rajasta.

– Tämä on minun ensimmäinen SM-kulta, mukaan luettuna nuorten sarjat. Ja aivan uskomatonta voittaa Hanna-Maria Seppälä, joka on ollut minulle suurin uinti-idoli nuoresta pitäen, Nurminen iloitsi.

Seppälälle SM-hopea vapaauintimatkalla on harvinaisuus. Osallistuessaan SM-finaaliin hän on 100 metrin vapaassa hävinnyt viimeksi vuonna 1998 Minna Salmelalle ja 50 metrin vapaassa viimeksi vuonna 2009 Marlene Niemelle.

Nurminen alitti Vaasassa Uimaliiton esitysrajan Kazanin MM-uinteihin, ja häntä odottaa todennäköinen valinta ensimmäisiin kansainvälisiin arvokilpailuihin. Seppälällä on myös 50 metrin vapaan esitysraja, mutta 0,17 sekuntia hitaammalla tuloksella kuin Nurmisella.

Upanne päivitti nuorten SE:n viestialoituksessa

Miesten 4x100 metrin sekauintiviestissä nähtiin komea Suomen ennätys, kun Cetus Espoon joukkue hurjasteli lähes neljä sekuntia oman SE-aikansa alle. Ennätyksen tehtailivat Christoffer Fredrikson, Lassi Ohtonen, Tuomas Pokkinen ja Ari-Pekka Liukkonen.

Naisten 4x100 metrin sekauintiviestin avausosuudella Helsingfors Simsällskapin Lotta Upanne kauhoi 17-vuotiaiden tyttöjen nuorten Suomen ennätyksen. Upanne ehti aikaan 1.03,75 ja paransi kolme sadasosaa Fanny Teijonsalon nimissä ollutta aikaa.

– Hyvin meni, olen tyytyväinen. Paitsi maaliintulo oli vähän hidas. Hyvä päätös näille kisoille, jotka kokonaisuutena olisivat voineet mennä vähäsen paremmin, Upanne tuumi.

Piste- ja mitalitaulukot kisasivulla

SM-uintien aikuisten mitalitaulukon voitti ylivoimaisesti Cetus Espoo 44 mitalilla (16+15+13), mikä oli tuplasti enemmän kuin kakkoseksi sijoittunut Swimming Jyväskylän saldo (10+7+5). Kolmas oli Simmis Grani (4+0+0).

Täydelliset kisatilastot löydät SM-kisasivulta.