Uutta materiaalia olosuhdevaikuttamiseen

#UUTINEN 21.11.2017

Uimaliiton Olosuhteiden kehittämisryhmä on työstänyt seurojen käyttöön uintiurheilun olosuhteiden lajivaatimukset.

Uimahallien ja kylpylöiden RT-korttia uudistetaan parhaillaan Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella. RT-kortti on arkkitehtejä ja suunnittelijoita ohjaava opas, joka ottaa kantaa millaisia toimintoja uimahallissa on tarkoitus toteuttaa. Olosuhteiden kehittämisryhmä on osana uudistusprosessia työstänyt Uimaliiton ja seurojen käyttöön uintiurheilun lajivaatimukset.

"Uintiurheilun ja uimaseuratoiminnan olosuhteiden lajivaatimukset" -materiaalissa uimahallit on jaoteltu kolmeen eri luokkaan: seuratoiminnan ja perustoiminnan mahdollistaviin uimahalleihin, joita on valtaosa Suomen uimahalleista, kansallisen kilpailutoiminnan mahdollistaviin uimahalleihin, joita on noin 10-15 sekä kansainvälisen kilpailutoiminnan mahdollistaviin uimahalleihin, joita on vain muutama.

– Lajivaatimuksissa kirjataan konkreettisia mittoja ja määriä sekä perustellaan miksi tarve on oleellinen. Uinnin osalta pystyttiin tekemään kattavat listat ottaen huomioon harjoituskäytön sekä kilpailutoiminnan vaatimukset. Taitouinnissa, uimahypyissä ja vesipallossa sisältöä tulee vielä täydentää. Oleellista on se, että uimahallin rakentamisvaiheessa ymmärretään miksi tietyt rakenteet ovat tärkeitä uimaseuroille. Lisätieto ja parempi ymmärrys auttavat kunnallisia päätöksentekijöitä, sekä myös seurat pystyvät paikallisesti tarkistamaan omien halliensa tilanteen. Toivon seuroilta palautetta materiaaliin, pyytää olosuhteiden kehittämisryhmän puheenjohtaja Jukka Vilske.

Materiaalin tavoitteena on lisätä kunnallisten päättäjien osaamista uintiurheilun olosuhteista, varmistaa uimaseurojen toimintaedellytykset niin seura-, harraste- kuin kilpailutoiminnassa, antaa työkalu tarveselvityksen tekemiseen, jakaa tietopaketti suunnittelutoimistoille ja arkkitehdeille sekä varmistaa vähintään minimitaso uimaseuratoiminnalle uimahalleissa. Uimaliitto jakaa materiaalia niin uimahalleille kuin kunnan liikuntaviranomaisillekin.

Olosuhteiden lajivaatimukset -dokumentti löytyy Uimaliiton julkaisut -sivulta.