Pöytäkivi taas huippuvauhdissa Espoossa

#UUTINEN 13.5.2017

Budapestin MM-uintien rajan alittaneiden joukkoon saatiin lauantaina seitsemäs nimi, kun Riku Pöytäkivi alitti esitysrajan perhosuintisprintissä vanhassa kotialtaassaan.

Riku Pöytäkivi on uinut Espoon altaassa kovia tuloksia useasti. Kuva: Jussi Salminen

Helsingfors Simsällskapin Riku Pöytäkivi kauhoi kovan näytön ensi kesän Budapestin MM-uinteja varten perjantaina Espoon GP-uinneissa. Pöytäkivi perhosteli 50 metrin matkalla jo aamun alkuerissä uuden ennätyksen 23,85 ja onnistui vielä paremmin illan finaalissa tuloksella 23,69. Uimaliiton esitysraja MM-kilpailuihin (23,77) alittui reilusti, ja kansainvälisen uimaliiton A-raja jäi vain kahden sadasosasekunnin päähän.

– Tuntuu tosi hyvältä. Oli noin vuosi sitten käännekohta elämässä ja treenaamisessa, kun vaihdoin seuraa Cetukselta HSSlle. Uutta enkkaa ei ollut tullut pitkään aikaan, mutta nyt kuukausi sitten rupesi taas kulkemaan ja tänään aamulla jo meni hyvin, Pöytäkivi kommentoi.

Pöytäkivi hivuttautui nyt myös hyvin lähelle Jere Hårdin Suomen ennätystä vuodelta 2002, joka kirjataan lukemin 23,50. Pöytäkivi siirtyi myös Espoon GP-kisan pistetaulukon ylimmälle riville ennen viimeistä kilpailupäivää. Espoon nopea allas on ollut Pöytäkivelle suotuisa, viime syksyn GP-uinneissa hän ui siellä SE-vauhtia.

Vuorela nousi vahvalla lopulla voittoon

Teemu Vuorela nappasi 200 metrin rintauinnin voiton Matti Mattssonin nenän edestä. Vuorela kohensi ennätystään lähes neljä sekuntia lukemiin 2.16,56 ja oli reilut kuusi kymmenystä MM-pronssimitalistia nopeampi.

– On ollut polven kanssa ongelmia ja sitä olen nyt jumppaillut. Tuli uusi enkka, mutta tavoite oli 2:15. Matilta sai hyvää kiritystä uintiin, Swimming Jyväskylää edustava Vuorela tuumi.

Turun Uintiklubin Charlotta Edelman kiiti naisten 200 metrin rintauinnin voittoon ajalla 2.35,20 ja alitti kesäkuisten nuorten EM-uintien A-rajan. 16-vuotias turkulainen paransi omaa ennätystään reilut kahdeksan kymmenystä.

Nuorten EM-uintien A-rajan alle porhalsi myös Nea-Amanda Heinola 100 metrin vapaassa alkuerätuloksella 56,59. Heinola voitti illan finaalin ajalla 56,76.

GP-pistetilanne