Ohjeita uusista uima-asusäännöistä

#UUTINEN 11.1.2010

Suomen Uimaliiton sääntövaliokunta on laatinut tiedotteen koskien 1.1.2010 voimaan tulleita uusia uima-asusääntöjä ja niiden tulkintaa.

Suomen Uimaliiton sääntövaliokunta on kokouksessaan päättänyt, että Suomen Uimaliiton alaisissa kilpailuissa saa FINA:n hyväksymien asujen LISÄKSI toistaiseksi käyttää niin sanottuja perinteisiä uima-asuja (briefs/traditional) eli lyhyitä kangasuima-asuja, joilla ei selvästikään tavoitella uimarin suoritusta parantavaa vaikutusta.

FINA:n listalla olevien asujen LISÄKSISuomen Uimaliiton alaisissa kilpailuissa hyväksytään siis alla olevat tunnusmerkit täyttävät uima-asut:

• Uima-asussa ei saa olla lahkeita, ts. uima-asu ei saa yltää sivuilta haarakiilan alapuolelle.
  • Miesten uima-asu ei saa yltää navan yläpuolelle, naisten uima-asu ei saa peittää koko selkää tai hartioita
  • Uima-asun materiaalin on oltava ohutta, joustavaa ja vettä läpäisevää tekstiilikangasta.
  • Uima-asussa ei saa olla vetoketjuja tai muunlaisia kiinnitysmekanismeja.

HUOM! Maailmanennätykset hyväksytään vain FINA:n listan mukaisilla asuilla uituna.

Tuomareiden ja toimitsijoiden tulee kilpailuissa tarkkailla uima-asuja, kuten muitakin sääntörikkeitä. Mitään erityistä uima-asun tarkastuspistettä tai hyväksyntämenettelyä ei siis tarvita.
Jos toimitsijoilla on syytä epäillä uima-asun säännönmukaisuutta, se voidaan tarkastaa. Tällöin uimarin kanssa samaa sukupuolta oleva toimitsija toteaa asun säännönmukaisuuden sen mallimerkinnöistä pukuhuoneen puolella.
Ennätysuinneissa uimarin on todistettava uima-asunsa säännönmukaisuus välittömästi suorituksensa jälkeen.

FINA:n hyväksymien uima-asujen lista

"