Meri-Maari ymmällään paralympia-avauksessaan

#UUTINEN 30.8.2012

Paralympiauinnit eivät käynnistyneet suomalaisittain odotetulla tavalla Lontoossa torstaina. Meri-Maari Mäkinen karsiutui 100 metrin selkäuinnissa mystisellä tavalla.

Meri-Maari Mäkinen pettyi aikaansa paralympiauintien päämatkallaan 100 metrin selkäuinnissa. Kuva: Paralympiakomitea - Maiju Torvinen

Meri-Maari Mäkinen oli uransa ensimmäisen paralympiastartin jälkeen ymmällään. Päämatka, satasen selkäuinti, ei kulkenut lainkaan toivotusti. Turkulainen jäi alkuerissä 16:nneksi ajalla 1.42,69, joka uupuu reilut kolme sekuntia hänen tällä kaudella uimasta ennätyksestään. Finaaliin, kahdeksan parhaan joukkoon, vaadittiin 1:29,30.

”Huono uinti. Kropassa on joku vialla, mutta en tiedä mikä. Verryttelyssä tuntui vielä hyvältä, mutta (kisa)uinti oli sitten ihan voimaton. Lisäksi käännös ja maaliintulo menivät päin seinää. Tämä on iso pettymys, sillä treenit ovat menneet hyvin”, Mäkinen ihmetteli.

Kokemuksena paralympiadebyytti oli Mäkiselle tunnelman puolesta hieno. Silti fiilistä laski, ettei uimari saanut itsestään irti sitä mitä kropassa olisi otettavissa. Mäkisen seuraava startti on lauantaina 100 metrin rintauinti.

”Siihen on kyllä ihan kovia odotuksia, kun treenit ovat menneet hyvin. Pitää nyt yrittää nollata tilanne. Täytyy soitella valmentajalle (Antti Kauhanen) Suomeen ja yrittää keksiä, mikä mättää”, Mäkinen sanoi.

Teksti: Suomen Paralympiakomitea

Suomalaistulokset Uimaliiton kisasivulla