Mattsson uusi vuoden uimarin tittelinsä

#UUTINEN 14.1.2014

Uimaliiton liittohallitus on nimennyt vuoden 2013 urheilija- ja valmentajavalinnat. Vuoden uintiurheilijaksi ja uimariksi nimettiin toinen viime vuoden MM-pronssimitalisteista, Matti Mattsson Porin Uimaseurasta.

Matti Mattssonin huikea uinti MM-altaassa tuotti vuoden uintiurheilijan ja uimarin tittelit. Kuva: Jussi Salminen

Liittohallitus on valinnut Vuoden 2013 uintiurheilijaksi Matti Mattssonin ja valmentajaksi Tomi Pystysen. Viime vuonna kaksikko voitti uinnin lajivalinnat, jotka he pokkasivat myös tällä kertaa.

Lisäksi Uimaliiton jokaisessa lajissa on valittu lajiasiantuntijaryhmien esityksestä lajien parhaat urheilijat ja valmentajat.

Vuoden uintiurheilija ja valmentaja

Matti Mattsson, Porin Uimaseura
Tomi Pystynen, ÅSK

Uinti

Vuoden uimari Matti Mattsson, Porin Uimaseura
Vuoden uintivalmentaja Tomi Pystynen, ÅSK
Upea ja yllättävä menestys maailmanmestaruuskilpailujen pronssimitalilla luo uskoa suomalaiselle uintiurheilulle.

Vammaisuinti

Vuoden vammaisuimari Leo Lähteenmäki, Swimming Jyväskylä
Vuoden vammaisuintivalmentaja Marjoona Teljo, Swimming Jyväskylä

Uimahypyt

Vuoden uimahyppääjä Iira Laatunen, Uimahyppyseura Tiirat
Vuoden uimahyppyvalmentaja Satu Uusitalo, Uimahyppyseura Tiirat
EM-kilpailujen finaalipaikat henkilökohtaisessa kerroshyppyjen ja kolmen metrin parihyppyjen kilpailussa (parina Taina Karvonen) sekä viides sija Team-kilpailussa (parina Heikki Mäkikallio).

Taitouinti

Vuoden taitouimari duopari Heidi Häiväläinen - Milla Nieminen, Vantaan uimarit
Vuoden taitouintivalmentaja Saana Annunen, Oulun Uinti
Duoparin aktiivinen kilpaileminen kansainvälisellä tasolla ja nousujohteinen pistekehitys. Valmentajan toiminta liittojohtoisessa valmennuksessa ja nuorten MM-kilpailujen duoprojektin vastuuvalmentajana.

Vesipallo

Vuoden vesipalloilija Kim Jernmark, Uintiseura Kuhat
Vuoden vesipallovalmentaja Mika Wikström ja Mikael Sibelius, Turun uimarit
Suomen mestaruusjoukkueen kapteeni ja pelinrakentaja, viimeisen finaaliottelun ratkaisevat syötöt. Valmentajat ovat luotsanneet Turun Uimareiden juniorijoukkueet kaikkien ikäluokkien Suomen mestareiksi.

Mastersuinti

Vuoden Mastersuimari Tommy Rundgren, Lahden Kaleva
Kaksi 45-49-vuotiaiden henkilökohtaista kultaa mastersien EM-kilpailuista Pohjoismaiden ennätyksin. Neljä henkilökohtaista SM-kultaa pitkän radan kilpailuista.