Liukkonen tasaisella sarjalla seitsemäs

#UUTINEN 12.12.2013

EM-uintien avauspäivän paras suomalainen oli sprintteri Ari-Pekka Liukkonen, joka kiiti EM-finaalin seitsemänneksi päämatkallaan. Hanna-Maria Seppälä jäi niukasti perjantaina uitavasta finaalista.

Cetus Espoon Ari-Pekka Liukkonen kauhoi EM-uintien seitsemänneksi 50 metrin vapaassa torstai-iltana Herningissä. Liukkonen ui finaalissa ajan 21,67.

Alkuillan välierissä sprinttimatka kulki sadasosan kovempaa. Jyväskyläläisen torstainen sarja oli ennätystasainen, koska alkuerissä digitaalit näyttivät 21,69. Siksi kellon voi sanoa todellakin osoittaneen Liukkosen päivän kunnon. Mitaleille vaadittiin tällä kertaa 21,17. Viime vuonna Liukkonen karsiutui päämatkansa finaalista ja parhaana henkilökohtaisena lyhyen radan EM-sijoituksena säilyi vuoden 2009 kuudes tila.

Hanna-Maria Seppälä yltyi 100 metrin vapaauinnissa kauden parhaaseen vauhtiinsa. Hän iski ajan 53,82 ja sijoittui 12:nneksi. Finaalipaikka jäi vain 0,26 sekunnin päähän. Viime vuoden EM-kisoissa Seppälän vain sadasosan parempi tulos oikeutti finaalipaikkaan välierien neljäntenä, joten taso on tänä vuonna EM-altaassa merkittävästi kovempi.

Jenna Laukkanen ei onnistunut parantamaan aamun alkuerätulostaan 50 metrin rintauinnin välierissä. Tuloksena 18. sija ajalla 31,24, kun aamulla vauhtia oli vajaat varttisekunti enemmän. Finaalikymmenikköön tarvittiin 30,74 ja mitaleille jopa 29,79.

Suomalaistulokset Uimaliiton kisasivulla.

Tulospalvelu LEN:n sivuilla.

Suorat lähetykset Yle Areenassa (ilman selostusta) ja Eurosportilla.