Liukkonen palasi oikealla hetkellä: EM-pronssia!

#UUTINEN 25.8.2014

Ari-Pekka Liukkonen kruunasi Suomen EM-uinnit kirkkaalla pronssimitalilla. Samalla päättyi parin vuoden taistelu ennätysjahdissa ja uusi sekuntilukukin kääntyi.

Kuva: Jussi Salminen

Vaikka EM-uintien taso nousi huimasti kahden vuoden takaisista kisoista, onnistui Ari-Pekka Liukkonen vastaamaan tason nostoon samalla mitalla, ja kiiti 50 metrin vapaauintifinaalissa timantin koville lukemille, 21,93. Uusi SE-tulos nosti hänet palkintopallille Ranskan Florent Manaudoun ja Puolan Konrad Czerniakin jälkeen. Hopeakin oli vain viiden sadasosan päässä:

– Ei se kyllä harmita tässä kohtaa yhtään, olen todella tyytyväinen, Liukkonen hehkutti.

Liukkosen tavoite Berliinissä oli mitali tai 22 sekunnin alitus, nyt tuli molemmat.

– Olen tiennyt parisen vuotta, että 22 sekunnin rikkominen on mahdollista, semifinaaliuinti osoitti, että finaalissa siihen voisi olla mahdollisuus. Nyt tuntui, että uinti alkoi imeä kohti radan päätyä oikeastaan koko toisen puolikkaan, ja videolta sain siihen vahvistuksenkin. Alku oli vähän tahmea, mutta loppu tuli tosi hyvin, hän analysoi.

Kuuden vuoden mitalittomuus päättyi

Suomen edellinen pitkän radan EM-mitali oli vuodelta 2008 Eindhovenista, kun Hanna-Maria Seppälä otti satasen vaparin hopeaa. Liukkonen toi Suomen 19. EM-uintimitalin ja viidennen pronssin.

Berliinissä Suomen saldo uintialtaassa oli Liukkosen mitalin lisäksi kaksi viestifinaalipaikkaa ja kymmenen semifinaalia. Liukkonen ui kahdesti Suomen ennätyksen ja lisäksi uudessa sekajoukkueviestissä kirjattiin kaksi SE:tä. Lisäksi henkilökohtaisia ennätyksiä uitiin 14.

Uimahypyissä saavutettiin kolme EM-finaalipaikkaa ja korkein sijoitus oli Iira Latusen yhdeksäs sija.

Suomalaistulokset Uimaliiton kisasivulla

Tulospalvelu: www.bln2014.de