Lisää panostusta vammaisuinnin huipulle

#UUTINEN 23.3.2017

Pitkään parauimari Antti Latikan valmentajana toiminut Helen Ovaska ottaa vastuulleen vammaisuinnin maajoukkueen toiminnan. Samalla vahvistetaan myös nuorten urheilijoiden ja seuratoiminnan tukemista.

Helen Ovaska ja Antti Latikka pronssitunnelmissa Funchalin EM-kilpailuissa viime toukokuussa. Kuva: Kati Kauhanen

Vammaisuinnin maajoukkuetoimintaan tuodaan valmennuksellista lisäpanosta huhtikuun alusta alkaen, kun espoolaisesta Helen Ovaskasta tulee maajoukkueen vastuuvalmentaja. Hänen toimenkuvaansa kuuluu paralympiatasolle tähtäävän uintitoiminnan kehittäminen, eli kyseessä ovat EM-tason ja sitä korkeammalla kilpailevat uimarit. Tehtäviin kuuluu myös arvokisojen joukkueenjohtajuus. Samalla käynnistyy parauinnin polku kohti Tokion paralympialaisia vuonna 2020.

– Hyvät tunnelmat, tämä tuli hieman nopeasti vastaan, mutta olen innolla mukana, sillä tunnen jo tosi hyvin tämän porukan, joka vammaisuinnin arvokisoissa esiintyy. Eikä ole poissuljettua etteikö uusia uimareita saataisi mukaan jo Tokioon mennessä. Tämä on tosi mielenkiintoista, Ovaska tuumii.

Ovaska liittyy näin myös Uimaliiton uinnin valmennustiimiin yhdessä Jari VarjosenKati KauhasenIppe NatusenMarjoona TeljonSimo Karvisen ja Antti Kauhasen kanssa. Ovaska jatkaa edelleen Cetus Espoon palveluksessa, jolta Uimaliitto ostaa Ovaskan työpanosta.

– Olemme iloisia, että Helen kokeneena valmentajana saa tilaisuuden ammatilliseen kehittymiseen tämän vastuun myötä. Cetukselle tämä on puolestaan luonteva tapa olla mukana vammaisuinnin integraatiossa, mihin haluamme ehdottomasti osallistua, sanoo Cetuksen puheenjohtaja Eero Elovaara.

Uinnin integraatiosta mallia myös muille lajeille

Vammaisuinnin valmennuspäällikkönä toiminut Kati Kauhanen jatkaa entistä vahvemmin vammaisuinnin seuratason toiminnan kehittämisen parissa. Tähän kuuluu vammaisuinnin polun kehittämistä ja seurojen tukemista vammaisuintitoiminnan aloittamisessa.

– Uimaliitossa on tehty jo vuosia esimerkillistä työtä vammaisuinnin integroimisessa luonnolliseksi osaksi lajiliiton ja uimaseurojen toimintaa. Kansainvälisen kilpailutoiminnan osalta parauinti on myös kehittynyt positiivisesti niin kilpailuihin osallistuvien urheilijoiden lukumäärissä kuin saavutetun menestyksenkin suhteen, muistuttaa Paralympiakomitean valmennuspäällikkö Kimmo Mustonen.

Nousujohteinen joukkuekoko on tavoitteena turvata tulevaisuudessakin, joten Helen Ovaskan vastatessa maajoukkuetoiminnasta, Kati Kauhanen panostaa vahvasti nuorten urheilijoiden kansainväliselle tasolle kehittymisen tukemiseen. Hän jatkaa myös Kansainvälisen Paralympiakomitean yhteistyötä ja tuo integraatio-osaamista jatkossa muillekin lajeille, esimerkiksi pyöräilylle ja sulkapallolle.

– Erillisrahoituksen avulla Kauhasen osaamista ja tietotaitoa käytetään eri paralympialajien integraatioprosesseissa. Tätä kautta Uimaliitossa toteutetut hyvät käytänteet siirtyvät laajempaan käyttöön ja toisaalta mahdollisia ongelmatilanteita pystytään eliminoimaan jo ennen niiden syntymistä, Mustonen jatkaa.