LEN tarkistamassa ensi kesän NEM-kisoja

#UUTINEN 5.10.2017

Euroopan uimaliiton tapahtumajohtaja Marco Birri vieraili torstaina Helsingissä. Kesän 2018 nuorten EM-kilpailujen pääsihteeri Rolf Mikkola esitteli Birrille järjestelytoimikunnan jäseniä ja Mäkelänrinteen uintikeskusta.

Euroopan uimaliiton tapahtumajohtaja Marco Birri vieraili ensimmäistä kertaa Mäkelänrinteen uintikeskuksessa, ja totesi puitteet loistaviksi kansainvälisille arvokisoille. Kuva: Jussi Salminen

Kesällä 2018 Helsingissä ja Tampereella järjestettävät taitouinnin, uimahyppyjen ja uinnin nuorten EM-kilpailut ovat jo viidennet 2000-luvulla Suomessa järjestettävät uintiurheilun kansainväliset arvokisat. LEN:n Marco Birrille torstainen visiitti Suomeen oli kuitenkin ensimmäinen. Hän tapasi Helsingissä tapahtuman järjestelytoimikunnan jäseniä torstaina. Pääsihteeri Rolf Mikkola esitteli myös uimahyppyjen ja uinnin kisa-areenana toimivaa Mäkelänrinteen uintikeskusta.

– Olen hyvin luottavaisella mielellä siitä, että Suomi järjestää ensi kesän nuorten EM-kilpailut. Täällä tuntuu siltä, että kisat voitaisiin käynnistää vaikka huomenna, Suomella on niin vahvaa osaamista tässä asiassa, Birri kehui.

Vaikka hän ei ole aiemmissa suomalaisissa arvokisoissa ollut mukana, on Suomen Uimaliiton maine kisajärjestäjänä kiirinyt vahvana. Edellisen kerran Suomi isännöi nuorten EM-kisoja kolmessa lajissa kesällä 2010.

– Tämä on tärkeää, että kaikki kolme lajia, uinti, uimahypyt ja taitouinti kisataan yhtenä tapahtumana samassa maassa. Nuorille on tärkeää tehdä laadukkaat kilpailut, jotta heidän uransa kohti aikuisten kansainvälisiä kisoja alkaa hyvällä kokemuksella. Uintiurheilulla on paljon kilpailijoita, ja LEN haluaa, että nuortenkin tapahtumat ovat laadukkaita, Birri totesi.

Kisojen konsepti on lähes sama kuin seitsemän vuotta sitten, Helsingin Mäkelänrinne ja Tampereen Uintikeskus ovat tosin päivittyneet vuosien varrella entistä paremmin palveleviksi kisapaikoiksi.

– Tämä tapaaminen antoi luottamusta siihen, että olemme järjestämässä hyvää tapahtumaa ja lajien välinen yhteistyö toimii, sanoi Rolf Mikkola.

Nuorten EM-kilpailut 2018

• 26.6.–1.7. Uimahypyt, Helsinki
  • 27.6.–1.7. Taitouinti, Tampere
  • 4.–8.7. Uinti, Helsinki