Laukkanen MM-välieriin kummallisesta kisasta

#UUTINEN 27.7.2017

Torstaina Budapestin MM-altaan maalipäädyssä nähtiin pettyneitä suomalaisuimareita. Jenna Laukkasen ilme kuitenkin kirkastui ensin ihmetteleväksi, ja sitten hymyksi, kun hän selviytyikin mukaan välieriin.

Lotta Nevalainen odotteli alittavansa toista kertaa urallaan 56 sekuntia. Kuva: Jussi Salminen

Viidennen MM-kisapäivän suomalaisuinnit aloitti Lotta Nevalainen satasen vapaassa. Hän onnistui nostamaan rankingin 37. sijansa 31:ksi, mutta ei ollut aikaansa 56,31 lainkaan tyytyväinen:

– Aivan surkeahan tuo oli. Tämä kausi on sujunut jaardin radalla todella hyvin ja pitkälläkin olen tullut kovempaa täysin ilman valmistautumisia, siksi odotukset olivat paljon, paljon korkeammalla. Täytyy nyt koutsien kanssa katsoa, mitä tuossa tapahtui, Nevalainen murehti.

Välieriin vaadittiin 54,49, sadasosan kovempi tulos, kuin Riossa viime kesänä. Nevalaisen  kauden paras kirjataan toukokuulta lukemiin 56,23, joten se on vain alle kymmenyksen kovempi kuin torstain aamu-uinti. Oma ennätys 55,91 vuodelta 2016 olisi kuitenkin Nevalaisen mielestä pitänyt tänään parantua.

– Yllättävän rentona olen saanut tässä itseni pidettyä, nytkään ei pahasti jännittänyt, toki on tehnyt jo kovasti mieli päästä altaaseen. Nyt sitten viestiä (sunnuntaina) kohti, siellä on ihan eri fiilis, ja mennään pitkälle alle sen 56 sekuntia, Nevalainen ennusti.

Laukkasella mystiset alkuerät, mitä tapahtuu välierissä?

Jenna Laukkasella kävi hyvä tuuri 200 metrin rintauinnin alkuerissä. Laukkanen pettyi vauhtiinsa, kun kello näytti kuitenkin kauden parasta aikaa 2.28,59, mutta yli kolme sekuntia Suomen ennätyksestä. Sotkamolaisen kannalta onnekasta oli se, että muutkin jäivät omasta tasostaan ja Laukkanen nappasi kuitenkin jatkopaikan illan välieriin 16. sijalla.

– Aivan painokelvoton aika siihen nähden, mitä olen ennen aamulla uinut, mutta työvoitto, kun jatkoon pääsi. Ja illalla pääsee viimeisenä ainakin ihan pää tyhjänä uimaan ja yrittämään, jos se rennosti tulisi paremmin, Laukkanen tuumi.

Rintauinti on mystinen laji, sillä 50 ja 100 metrillä maailmanennätykset ovat paukkuneet, mutta nyt naisten 200 metrillä alkuerien taso suorastaan romahti. Kaksi vuotta sitten semifinaaliin vaadittiin 2.25,91 ja Riossakin 2.26,58.

– Mitä nyt muita katsoin, niin jäivät ennätyksistä, eli kyllä tuossa minusta huono taso oli, vähän ihmetyttää, Laukkanen vahvisti.

Laukkasen Suomen ennätys kirjataan aikaan 2.25,14 Riosta. Välierät uidaan torstaina Suomen aikaa klo 19.50. Finaali uidaan perjantai-iltana.

Mattsson lähti porilaisella vauhdilla

Miesten 200 metrin rintauinnissa alkuerien taso oli kuitenkin kovempi kuin koskaan tekstiiliasuilla. Välieriin vaadittiin 2.11,00 ja se oli valitettavasti liikaa myös Matti Mattssonille. Hän tuli maaliin 22:na ajalla 2.12,66. Kauden paras jäi 1,11 sekunnin päähän.

– Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään, kun se ei tule loppuun asti. Taktiikka oli mielestäni ihan oikea, mitä Eetun (Karvonen) kanssa juteltiin, lähteä porilaisella hulluudella liikkeelle, mutta sitten kolmannen käännöksen jälkeen tuli seinä vastaan. Se viimeinen altaanmitta oli todella tuskaa, Mattsson harmitteli pettyneenä.

Hänen kautensa päättyi alkueriin, heikommin kuin viime vuonna olympialaisissa, jolloin välierien ovet aukesivat.

– Harva näistä jätkistä on varmaankaan intin loppusotaa vetänyt vielä maaliskuussa, mutta ei sekään nyt tässä kohtaa lämmitä, Mattsson ruoti.

MM-fiilikset tuoreimpina Uimaliiton Twitterissä

Kuvasatoa Uimaliiton Instagramissa