Kurinpitolautakunta aloitti toimintansa keväällä

#UUTINEN 20.7.2017

Uimaliiton kevätkokous hyväksyi päivitetyt kurinpitomääräykset ja kurinpitolautakunnan perustamisen. Tämän jälkeen liittohallitus hyväksyi kurinpidollisten sanktioiden suuruusluokkaa ohjaavan taulukon avuksi ja lähtökohdaksi kurinpitolautakunnan päätöksenteolle.

Kurinpitolautakuntaan valittiin Keijo Kiviluoma (puheenjohtaja), Tero Matkaniemi (varapuheenjohtaja), Heikki Härö, Inga Virtanen ja Markku Nygård. Kurinpitolautakunnan kauden pituus on neljä vuotta.

Liittohallitus päätti valmistella ja esittää kevätkokoukselle kurinpitolautakunnan perustamisen muun muassa Olympiakomitean asiantuntijoilta saadun palautteen johdosta. Tarkoituksena oli järjestää kurinpito hyvän hallintotavan mukaisesti itsenäiseksi ja liiton muista elimistä riippumattomaksi toiminnoksi ja lisäksi siirtää kurinpito yhdelle elimelle kaikkien Uimaliiton alaisten lajien osalta. Lisäksi kurinpitotoiminnan uudelleenjärjestämisen toivottiin selkiyttävän kurinpitoprosessia myös liiton jäsenille ja muille toimijoille.

Itse kurinpitomääräysten sisältö ei muuttunut radikaalisti kevätkokousta ennen voimassa olleista kilpailumääräyksistä, joten siinä mielessä mistään liiton uudesta aluevaltauksesta kurinpitoprosessissa ei ole kyse. Suurin ero uudessa prosessissa onkin se, että kurinpitoasioita ei enää käsittele liittohallitus tai asiantuntijaryhmät, vaan kurinpitolautakunta.

Prosessin eteneminen lautakunnassa

Kurinpitolautakunta voi karkeasti tiivistettynä antaa kurinpidollisia seuraamuksia liiton tai seurojen tapahtumissa ja toiminnassa sattuneista tilanteista, kuten väkivaltaisuudesta tai epäurheilijamaisesta käytöksestä. Kurinpitolautakunnan toimivaltaan kuuluu muun muassa varoitusten, kilpailu- tai toimitsijakiellon tai sakkojen antaminen. Kurinpitolautakunta käsittelee kuitenkin vain kurinpitomääräysten mukaisia rikkomuksia, eikä siten esimerkiksi muita altaan reunalla sattuneita erimielisyyksiä.

Kurinpitolautakunnalle voi tehdä raportin rikkomuksesta kilpailunjohtaja, erotuomari, tai ottelutarkkailija. Tämän lisäksi kurinpitomääräysten mukaisesti kuka tahansa voi tehdä vapaamuotoisen ilmoituksen rikkomuksesta viikon kuluessa tapahtuneesta, ja kurinpitolautakunta voi painavista syistä ottaa tällaisen ilmoituksessa mainitun rikkomuksen tutkittavakseen. Käytännössä raportti tai ilmoitus tehdään lähettämällä liiton toiminnanjohtajalle kirjallinen ilmoitus ja selostus siitä, mitä on tapahtunut. Toiminnanjohtaja välittää ilmoituksen kurinpitolautakunnan puheenjohtajalle, joka ensi töikseen arvioi (tarvittaessa yhdessä lautakunnan kanssa), kuuluuko asia kurinpitolautakunnan toimivaltaan ja tekee ratkaisun, voidaanko valitus ottaa lautakunnan käsittelyyn, jonka jälkeen prosessi etenee lautakunnassa kurinpitomääräysten mukaisesti.

Kurinpitolautakunta päättää toimivaltansa puitteissa

Kurinpitopäätöksiä ei pääsääntöisesti tulla jatkossakaan näkemään liiton kotisivuilla. Liitto tiedottaa kuitenkin sellaisista kurinpitopäätöksistä, joiden osalta päätöksestä on mahdollista tiedottaa siten, että prosessin osapuolet eivät käy tiedotteesta ilmi tai ole muuten helposti pääteltävissä.

Liiton kurinpitoprosessin ei ole tarkoitus korvata mahdollista julkisoikeudellista prosessia (esimerkiksi rikosilmoituksen tekemistä ja poliisitutkintaa), silloin kun siihen on aihetta. Kurinpitolautakunta voi kuitenkin tällaisissakin asioissa antaa toimivaltansa puitteissa ratkaisuja. Täten esimerkiksi väkivaltaisesta käytöksestä voi seurata viranomaisen antama sanktio ja sen lisäksi kurinpitolautakunta voi määrätä esimerkiksi kilpailukieltoa.

Kurinpitolautakunnan tarkoitus onkin mahdollistaa puuttuminen ikäviin tilanteisiin uima-altaan reunalla ja uintiurheilutapahtumissa tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti, jotta uimarit, valmentajat ja muut toimijat saisivat rauhassa keskittyä olennaiseen, eli hienoista uintiurheilulajeistamme nauttimiseen!

Tutustu kurinpitomääräyksiin