Kevätkokous päätti kurinpitomääräyksistä

#UUTINEN 1.4.2017

Suomen Uimaliiton sääntömääräinen kevätkokous pidettiin lauantaina 1.4. Helsingissä. Paikalla oli 22 uimaseuraa. Kokouksen puheenjohtajana toimi Marjo Matikainen-Kallström.

Kevätkokouksessa hyväksyttiin vuoden 2016 vuosikertomus ja vahvistettiin tilinpäätös. Vuosikertomusta kiitettiin sen laajuudesta sekä hyvin esille tuoduista mittareista. Tilinpäätöksen lopputulos oli positiivinen. Lisäksi Uimaliiton Tuki ry:ltä saadut lahjoitukset vahvistivat liiton omaa pääomaa.

- Viime vuonna juhlimme laajasti Uimaliiton 110-juhlavuotta. Se näkyi niin liiton kilpailuissa ja viestinnässä, kuin seurojenkin toiminnassa upeasti. Uusi strategiapäivitys hyväksyttiin syyskokouksessa ja sen mukaan on lähdetty tekemään konkreettisia toimenpiteitä. Liiton ja sen jäsenseurojen monipuolinen toiminta näkyy hienosti vuosikertomuksessa. Haluankin kiittää kaikkia liiton työryhmiä, hallitusta, henkilökuntaa ja tietysti kaikkia seuroja onnistuneesta ja menestyksekkäästä toimintavuodesta, sanoo varapuheenjohtaja Lotta Långström.

Kevätkokouksessa hyväksyttiin myös muutoksia liiton sääntöihin. Uudistetut säännöt oli ennakkotarkastettu Patentti- ja rekisterihallituksessa, joten ne otettiin käyttöön saman tien. Kokouksessa valittiin siten erillinen kurinpitolautakunta ja päätettiin päivitetyistä kurinpitomääräyksistä.

- Olympiakomitea arvioi lajiliittojen kurinpitomenettelyjä viime vuonna. Saamamme asiantuntijapalautteen perusteella teimme päätöksen perustaa erillisen kurinpitolautakunnan. Samalla kilpailumääräykset päivitettiin kurinpitomääräyksiksi. Nyt kaikki kurinpidolliset asiat mukaan lukien vesipallo kuuluvat kurinpitolautakunnan alaisuuteen, taustoittaa liittohallituksen jäsen Emilia Uusitalo.

Kurinpitolautakunnan puheenjohtajaksi valittiin Keijo Kiviluoma ja varapuheenjohtajaksi Tero Matkaniemi. Jäseniksi lautakuntaan valittiin Heikki Härö, Inga Virtanen ja Markku Nygård. Kurinpitolautakunnan kauden pituus on neljä vuotta.

Kokouksessa kuultiin myös tilannekatsaus käynnissä olevasta lisenssijärjestelmän uudistuksesta työryhmän sihteerin Riku Riikosen toimesta. Tuleva EU:n tietosuoja-asetus vaikuttaa myös Uimaliiton ratkaisuihin jatkossa.

- Lisenssijärjestelmä on pääosin kunnossa. Toimeksiannon pohjalta etsimme ratkaisuja, miten jokainen harrastaja voitaisiin rekisteröidä. Olemme keskustelleet myös mahdollisesta valmentaja- ja ohjaajalisenssistä. On tärkeää, että saamme linjattua mitä palveluja voimme tarjota seuroille ja suoraan harrastajille mahdollisen uuden lisenssin tai ”harrastepassin” kautta, kertoo Riku.

Vaalivalmistelutoimikuntaan valittiin puheenjohtajaksi Jenni Aaltonen ja jäseniksi Eero Elovaara, Mika Piiroinen, Vesa Martikkala ja Marjut Hyvönen.

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 12.10 ja kiitti kokousväkeä aktiivisesta keskustelusta. Liiton syyskokous pidetään lauantaina 11.11.2017 Helsingissä. Samana päivänä järjestetään myös Uintiurheilugaala.

Tutustu kurinpitomääräyksiin Uimaliiton Säännöt-sivulla.