FINA virallistaa nuorten maailmanennätykset

#UUTINEN 3.3.2014

Kansainvälisen uimaliiton hallitus kokoontui viikonloppuna Meksikon Cancunissa ja teki päätöksiä muun muassa uintiennätyksistä ja tulevista tapahtumista.

FINA on päättänyt uinnin nuorten maailmanennätysten virallistamisesta. Tulevaisuudessa nuorten ME-tulokset kirjataan ikäluokissa tytöt 14–17 vuotta ja pojat 15–18 vuotta. Nämä ovat myös nuorten MM-uintien ikäluokat. Aluksi nuorten ME-tuloksiksi kirjataankin voimassa olevat nuorten MM-uintien kisaennätykset. Edelliset kisat käytiin elokuussa Dubaissa, jolloin mukana oli lähes 900 uimaria, ja kisoissa tehtiin 47 kisaennätystä.

FINA päätti myös uudesta jäsenestä, 204. jäsenmaa on Haiti. Myös MM-uintien palkintorahoja päätettiin korottaa lyhyen radan MM-kisoihin alkaen ensi joulukuun Dohan MM-uinneista.

Lisäksi myönnettiin vuosien 2015 ja 2016 tapahtumia eri järjestäjille. Meksikon Guadalajara on suosituin kisaisäntä tuleville tapahtumille, vuoden 2017 MM-kilpailujen lisäksi Guadalajara sai vesipallon nuorten MM-turnauksen 2015 sekä nuorten MM-kilpailut 2016 uimahypyissä, taitouinnissa ja avovesiuinnissa.

Lähde: FINA:n uutinen