EM-uimarit esittelyssä: sprintteri Liukkonen

#UUTINEN 16.5.2012

Uimaliiton uutiset esittelee Suomen EM-uimarit ensi maanantaina alkaviin kisoihin. Tällä viikolla joka päivä lähikuvassa on 1-2 EM-kisoihin valittua uimaria.

Ari-Pekka Liukkonen on kauhonut SE-vauhtia urallaan jo kuusi kertaa, ensimmäinen syntyi syksyllä 2009. Kuva: Jussi Salminen

Helatorstain aattona EM-uimariesittelyssä on Jyväskylän suuri mies, Ari-Pekka Liukkonen, joka on valinnut Debrecenin EM-kisoihin peräti viisi lajia.

Ari-Pekka Liukkonen

Ikä:
23 vuotta

Seura:
Swimming Jyväskylä, valmentaja Marko Malvela

Kansainväliset arvokisat:
LREM 2009 Istanbul, EM 2010 Budapest, LREM 2010 Eindhoven, MM 2011 Shanghai, LREM 2011 Szczecin

Taustaa:
Tuoreimmat kuulumiset Ari-Pekka Liukkosen suunnalta ovat erinomaisia. Hän kellotti reilut viikko ennen EM-kisoja uudet ennätykset vapaauintimatkoillaan. 50 metrillä SE on jo hurjat 22,27, millä Liukkonen kiri ääritiukan maailmantilaston 28. riville tänä vuonna. Lontoon A-raja on enää kynnenmitoista kiinni. Satasen 50,42 ja olympialaisten B-raja lupaa myös hyvää, vaikka kausi on vierähtänyt Jyväskylän halliremontin vuoksi evakossa, Espanjassa ja Vaajakoskella. Hänen parhaat EM-sijoitukset ovat lyhyellä radalla kuudes (2010) ja pitkällä radalla 12. (2010).

Lajit EM-kisoissa:
ma 21.5. 50 m PU, PB: 24.38 (2009-06-26 Helsinki), SB: 25,53