Ari-Pekka Liukkoselle Vuoden esikuva -palkinto!

#UUTINEN 14.1.2015

Viime kesänä EM-pronssia voittanut uimari Ari-Pekka Liukkonen valittiin Vuoden 2014 esikuvaurheilijaksi Suomen Urheilugaalassa tiistaina. Liukkonen oli jo toinen esikuvaksi valittu uimari.

Urheilugaalassa oli ennätyssuuri osallistujajoukko, 1632 henkilöä. Ari-Pekka Liukkonen matkalla estradille noutamaan Vuoden esikuvapalkintoa. Kuva: Jussi Salminen

Video Uimaliiton YouTube-kanavalta.

Suomen Urheilugaala valitsi Ari-Pekka Liukkosen Vuoden esikuvaksi seuraavin perustein:

”Voitti pitkään kiusanneen mykoplasman aiheuttamat terveyshaitat nousemalla takaisin uintimaailman huipulle, toimi esimerkillisesti keskustelunavaajana kertomalla ensimmäisenä suomalaisena huippu-urheilijana omasta homoseksuaalisuudestaan, luo poikkeuksellisella rohkeudellaan uskoa tasa-arvoon ja suvaitsevaisuuteen myös urheiluelämän ulkopuolelle.”

Seppälä voitti tittelin viisi vuotta sitten

Vuoden esikuva-kategoriassa olivat ehdokkaina myös jääkiekkoilija Emma Terho, kaikkien aikojen nuorin suomalainen olympiamitalisti, sekä telinevoimistelija Tomi Tuuha, uuttera harjoittelija ja positiivisen elämänasenteen omaava maailmancupin voittaja.

Liukkosen myötä uinnista tuli ensimmäinen laji, jonka urheilijalle esikuvatitteli on Suomen Urheilugaalan historiassa myönnetty kahdesti. Vuonna 2009 palkinto myönnettiin Hanna-Maria Seppälälle. Viime vuonna palkinnon pokkasi aitajuoksija Nooralotta Neziri.

Lisää Urheilugaalan valokuvia galleriassa!

Vuoden esikuvaurheilijan palkinnon gaalassa julkisti ja luovutti poplaulaja Isac Elliot, jolle uinti on myös lähellä sydäntä. Elliot on harjoitellut ja kilpaillut Simmis Granin riveissä. Urheilugaalan estradilla Liukkonen pokkasi Uuno-pokaalin noin 30 senttiä lyhyemmältä uimarilta.

Artistin lisäksi Liukkosta oli ensimmäisten joukossa onnittelemassa Matti Mattsson, joka vuosi sitten pokkasi Urheilugaalan Läpimurto-palkinnon.

Katso lisää Urheilugaalan valokuvia Uimaliiton kuvagalleriasta!

www.suomenurheilugaala.fi