Antidopingtyö uintiurheilussa

Yhteistyössä SUEK ry:n kanssa

Suomen urheilun eettisen keskuksen tarkoituksena on yhteistyössä liikuntajärjestöjen ja muiden antidopingtyötä tekevien organisaatioiden kanssa, dopingasioita koskevat kansalliset ja kansainväliset sopimukset huomioon ottaen, edistää urheilun dopinginvastaista toimintaa sekä vastata omalta osaltaan dopingvalvonnasta Suomessa.

Suomen Uimaliitto toimii tiiviissä yhteistyössä Suomen urheilun eettisen keskuksen kanssa puhtaan urheilun edistämisessä.

Uimaliiton antidopingohjelma

Suomen Uimaliiton antidopingohjelman voit lukea ja tulostaa tästä.

Tarkista KAMU:sta lääkkeesi

Urheilija on aina itse vastuussa käyttämistään lääkevalmisteista ja menetelmistä. Suomen urheilun eettisen keskuksen Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelot perustuvat Maailman Antidopingtoimisto WADA:n julkaisemaan luetteloon urheilussa kielletyistä aineista ja menetelmistä.

Uudella KAMU -lääkehaulla voit tarkistaa, ovatko käyttämäsi lääkeaineet kiellettyjä urheilussa. KAMU-lääkehaku koskee Suomessa myytäviä lääkevalmisteita, sillä ulkomailla myytävät saattavat sisältää eri lääkeaineita samasta kauppanimestä huolimatta. KAMU -lääkehaku löytyy SUEK:n sivuilta: www.suek.fi

Pikaopas yleisimmistä lääkeaineista (ei täydellinen kiellettyjen aineiden luettelo): www.suek.fi

Materiaalia

Erivapaus urheilijan lääkityksessä

Urheilijan lääkityksen erivapaudessa on kaksi toimintatapaa urheilijan tasosta riippuen. Kattava selvitys erivapaudesta on esitetty SUEK:n sivuilla www.suek.fi

1) Kansallisen tason urheilijat ja kansalliset urheilutapahtumat

SUEK:n erivapauslautakunta voi kansallisen tason urheilijan kirjallisesta anomuksesta myöntää määräaikaisen erivapauden kielletyn aineen ja/tai menetelmän käyttämiseen. Erivapauden hakulomake ja ohjeet löytyvät SUEK:n sivuilta www.suek.fi

2) Kansainvälisen tason urheilijat ja kansainväliset urheilutapahtumat

Kansainvälisen tason urheilijoiden erivapaudet myöntää kansainvälinen lajiliitto, uintiurheilussa FINA. FINA:n järjestämiin kilpailuihin (esim. World Cup, MM-kilpailut) tulee hakea lupa ja tehdä lääkkeenkäyttöilmoitus sähköpostitse osoitteseen: antidoping@fina.org

Muistakaa lähettää FINA:lta saadusta erivapaudesta kopio SUEK:lle.

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry
Suomen antidopingtoimikunta ADT
Valimotie 10
FI-00380 Helsinki