Antidopingtyö uintiurheilussa

Yhteistyössä ADT:n kanssa

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n tarkoituksena on yhteistyössä liikuntajärjestöjen ja muiden antidopingtyötä tekevien organisaatioiden kanssa, dopingasioita koskevat kansalliset ja kansainväliset sopimukset huomioon ottaen, edistää urheilun dopinginvastaista toimintaa sekä vastata omalta osaltaan dopingvalvonnasta Suomessa.

Suomen Uimaliitto toimii tiiviissä yhteistyössä Suomen Antidopingtoimikunnan kanssa puhtaan urheilun edistämisessä.

Uimaliiton antidopingohjelma

Suomen Uimaliiton antidopingohjelman voit lukea ja tulostaa tästä.

Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa 2017

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelot perustuvat Maailman Antidopingtoimisto WADA:n julkaisemaan luetteloon urheilussa kielletyistä aineista ja menetelmistä. Katso vuoden 2017 luettelo ADT ry:n sivuilta: www.antidoping.fi

Materiaalia

Erivapaus urheilijan lääkityksessä

Urheilijan lääkityksen erivapaudessa on kaksi toimintatapaa urheilijan tasosta riippuen. Kattava selvitys erivapaudesta on esitetty Suomen Antidopingtoimikunnan sivuilla.

1) Kansallisen tason urheilijat ja kansalliset urheilutapahtumat

ADT:n erivapauslautakunta voi kansallisen tason urheilijan kirjallisesta anomuksesta myöntää määräaikaisen erivapauden kielletyn aineen ja/tai menetelmän käyttämiseen. Erivapauden hakulomake ja ohjeet löytyvät ADT ry:n sivuilta www.antidoping.fi

2) Kansainvälisen tason urheilijat ja kansainväliset urheilutapahtumat

Kansainvälisen tason urheilijoiden erivapaudet myöntää kansainvälinen lajiliitto, uintiurheilussa FINA. FINA:n järjestämiin kilpailuihin (esim. World Cup, MM-kilpailut) tulee hakea lupa ja tehdä lääkkeenkäyttöilmoitus sähköpostitse osoitteseen: antidoping@fina.org