Uusi tutkimus urheilijoiden hengitystieterveydestä

#UUTINEN 10.1.2019

Uimarit saavat kunnian toimia ensimmäisinä vastaajina suomalaisurheilijoiden hengitystieterveyttä koskevassa tutkimuksessa, jonka toteuttaa Tampereen yliopisto. Yli 800 kilpauimarille on tällä viikolla lähetetty tutkimuskutsu.

Tampereen yliopisto toteuttaa yhdessä Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen ja suomalaisten lajiliittojen kanssa kyselytutkimuksen suomalaisten urheilijoiden hengitystieterveydestä. Ensimmäiset kyselytutkimukseen vastaavat urheilijat ovat uimareita ja tutkimuskutsut salasanoineen on lähetetty tällä viikolla yhteistyössä Uimaliiton kanssa. Kyselyyn on valikoitu Ikäkausimestaruusuintien, sekä nuorten ja aikuisten SM-uintien osanottajia yhteensä noin 830. Kysely toteutetaan internetissä osoitteessa hengitystutkimus.fi. Muihin tutkimukseen osallistuvien lajien urheilijoille tutkimuskutsu lähetetään myöhemmin keväällä.

Tietoa kerätään myös jatkossa

Kyselytutkimuksen tarkoituksena on selvittää hengitysoireiden, hengityssairauksien ja astma- ja allergialääkkeiden käytön yleisyyttä Suomessa eri urheilulajeissa. Jokaisesta lajista rekrytoidaan urheilijoita, jotka ovat 13–35-vuotiaita ja ovat tasoltaan piiritasosta maajoukkuetasoon. Tutkimukseen kutsutaan myös samaa ikäryhmää olevia henkilöitä, jotka eivät harrasta kilpaurheilua.

Kysely on tarkoitus uusia kolmen ja kuuden vuoden kuluttua, jotta saadaan seurantatietoa tutkittavien hengitystieoireilun vaikutuksista terveyteen ja urheilu-uraan sekä aktiiviurheilun päättymisen vaikutuksista hengitystieoireiluun.

Tutkimuksen data kerätään vuoden 2019 aikana, jonka jälkeen data analysoidaan. Tutkimuksen tulokset julkaistaan kansainvälisessä vertaisarvioidussa tiedejulkaisussa ja tutkimuksesta pyritään tuottamaan myös kotimaisia artikkeleita. Tutkimuksen vaiheita voi myös seurata Twitterissä @hengitys

Lisätietoa tutkimuksesta:

Rikhard Mäki-Heikkilä