Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Kajaanin Uimaseuran urheilijat harjoittelevat kesän väistöaltaassa Otanmäen maauimalassa

Harjoitukset ovat iltaisin, jolloin koko allas on uimareiden käytössä.

Kajaanin Uimaseura harjoittelemassa Otanmäen maauimalassa.
Otanmäen maauimala on tullut kajaanilaisille uimareille tänä kesänä tutuksi. Kuva: Arto Loukasmäki / Yle
Tiia Korhonen

Kajaanin Uimaseuran urheilijat harjoittelevat kesällä ulkona. Vesiliikuntakeskus Kaukavesi on remontissa, joten urheilijat ja valmentajat matkustavat kaksi kertaa viikossa 40 kilometrin päähän Otanmäen maauimalaan.

Harjoitukset ovat iltaisin, kun yleisö on poistunut maauimalasta. Näin koko allas on uimareiden käytössä, kertoo päävalmentaja Jaana Kari.

– Tämä on hyvin yhteisöllinen tapahtuma. Meillä on yhteiset kyydit, jotta kaikki lapset ja nuoret pääsevät paikalle. Valmentajat ovat jakaneet valmennusvuoroja, joten täällä on joka kerta valmennus paikalla.

Taivasalla harjoittelu maauimalassa eroaa tavanomaisista harjoituksista. Karin mukaan aurinko voi häikäistä, mikä saattaa vaikuttaa selkäuintiin. Maauimalan allasta ei ole suunniteltu kilpauintiin, joten altaan pohjassa ei ole merkkejä, jotka kertoisivat, milloin uimarin pitää valmistautua kääntymiseen.

– Nyt on tyyntä, mutta tuulisella säällä on aaltoja, jotka vaikuttavat, kun uidaan hieman kovempaa. Uimarit haluavat kuitenkin uida myös kesällä, joten arvostamme todella paljon sitä, että voimme uida täällä, Kari sanoo.

Toimittaja Arto Loukasmäki haastattelee Kajaanin Uimaseuran päävalmentaja Jaana Karia.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi.

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä!

Suosittelemme