Välieriin kurotti neljä suomalaista!

#UUTINEN 8.8.2018

Suomen sprinttereillä oli lento päällä EM-uintien kuudentena kisa-aamuna Glasgow'ssa. Ari-Pekka Liukkonen, Mimosa Jallow, Jenna Laukkanen ja Ida Hulkko uivat jatkoon. Veera Kivirinta jäi maakiintiöllä ulos semifinaaleista.

Ari-Pekka Liukkonen taistelee finaalipaikasta. Kuva: Jussi Salminen

Ari-Pekka Liukkonen eteni päämatkallaan 50 metrin vapaassa välieriin Glasgow'n EM-uinneissa. Liukkonen oli alkuerien yhdeksäs ajalla 22,19.

– Aika oli iloinen yllätys. Verryttelyssä tuntui tosi tahmealta ja mietin jo, että mitenkähän tämä nyt menee. Ajattelin että maksimissaan johonkin 22,4:ään voisi päästä. Selkä on kipeä, Liukkonen kommentoi hierontapöydältä. Liukkosen välierät kisataan keskiviikkona Suomen aikaa klo 19.04

Mimosa Jallow lunasti välieräpaikan 50 metrin perhosessa. Jallow ui kolmen sadasosan päähän omasta Suomen ennätyksestään ajalla 26,49. Sijoitus oli 11:s.

– Se oli hyvä uinti, tuli helposti. Vaikka eilen kyllä jännitti tosissaan, kun verryttelyssä ei perhonen kulkenut yhtään. Tosi hauskaa lähteä uimaan uudestaan illalla.

Naisten 50 metrin perhosen semifinaalit uidaan Suomen aikaa klo 19.10

Kaikki rintauimarit 13 parhaan joukossa

Naisten 50 metrin rintauinnissa välieriin saatiin odotetusti kaksi uimaria. Kolmekin, ellei maakiintiöt rajoittaisi osallistujamäärän välierissä ja finaaleissa enintään kahteen uimariin maata kohti. Jenna Laukkanen oli suomalaisista nopein, kauden paras 31,03 ja 9. sija:

– Vihdoinkin! Vihdoinkin se lähti, kyllä putosi iso kivi sydämeltä, Laukkanen huokaisi.

Laukkasen oma ennätys on 30,79 kolmen vuoden takaa. Ida Hulkko on toinen semifinalisti rintauintisprintissä. Hän ui 31,11 ja oli 11:s. Hulkon Suomen ennätys on 30,70 viime huhtikuulta Bergenistä.

– Ei se oikein lähtenyt näin aamulla, tässä oli vähän vaikeata palata altaaseen kolmen päivän levon jälkeen. Illalla sitten!

Veera Kivirinta ui aikaan 31,26 ja sijoittui 13:nneksi. Hän ei pääse välieriin, koska edellä oli kaksi suomalaista.

– Totta kai se ärsyttää, mutta ei mua itketä, mieluummin rämmin tällä kaudella kuin ensi vuonna ja sitten 2020 EM-kisoissa mä näytän! Tämä kausi on ollut tosi vaikea, on ollut paljon sairastelua, Kivirinta summasi.

Naisten 50 metrin rintauinnin semifinaalit uidaan Suomen aikaa klo 19.25.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Tuoreimmat EM-kuulumiset Uimaliiton Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti