Uimaliiton hinnastoon muutoksia 1.4.2022 alkaen.

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 22.3.2022

Uimaliiton hinnasto muuttuu 1.4.2022 alkaen – taustalla liiton toimintaedellytysten turvaaminen sekä palvelujen ja koko uintiurheiluyhteisön kehittäminen myös tulevaisuudessa

Uimaliiton uinnin kilpailutoiminnan hinnastoa päivitettiin liittohallituksen kokouksessa 8.3.2022. Korotukset koskevat kalenterikilpailujen lupamaksua sekä tulosten tilastointimaksua, joihin ei ole tehty korotuksia useisiin vuosiin. Tilastointimaksuissa on kaksi luokkaa, kalenterikilpailut ja muut kilpailut. Vastaavasti seurojen laskuttamiin uinnin starttimaksujen enimmäismääriin tehtiin korotukset ja jatkossa ne on jaettu neljään luokkaan. Päivitetty hinnasto löytyy täältä: https://www.uimaliitto.fi/info/hinnasto/

-Seuroissa on nyt kuitenkin hyvä huomata, että seurojen sisäisten kilpailujen maksukorotus aiempaan on selvästi maltillisempi kuin kalenterikilpailuissa. Kalenterikilpailuissa maksukorotus on vuosia samalla tasolla pidettyjen maksujen vuoksi suurempi, mutta vastaavasti kalenterikilpailujen järjestäjien perimiä starttimaksujen enimmäismääriä korotettiin, mikä vastaavasti auttaa pitämään kilpailujärjestäjien talouden tasapainossa. Korotuksilla voi kuitenkin olla vaikutuksia kaikkien seurojen talouteen ja toiminnastaan perimiin maksuihin. Tämän vuoksi jokaisen seuran on hyvä mahdollisimman pian tarkastella hinnastomuutosten kokonaisvaikutukset oman toiminnan ja talouden osalta, toiminnanjohtaja Tony Kilponen täsmentää.

-Hinnaston päivitys oli tarpeellinen myös koko kilpailujärjestelmän kehittämisen kannalta, jonka kehittäminen vaatii myös taloudellisia resursseja, urheilujohtaja Pasi Salonen korostaa.

-Ymmärrämme, että hinnastokorotukset pitkään jatkuneen koronatilanteen jälkeen sekä alkaneen Ukrainan sodan vaikutusten vuoksi voivat tuntua vaikeilta. Ymmärrämme myös sen, että hinnastomuutokset siirtyvät seuroissa käytännössä vanhemmilta perittäviin maksuihin. Hinnaston korotukset ovat olleet liiton ja uintiurheiluyhteisön kokonaistilanteen tarkastelun jälkeen välttämättömiä niin liiton toimintaedellytysten ja palvelujen turvaamiseksi kuin koko uintiurheiluyhteisönkin kehittämiseksi. Hinnastomuutoksista huolimatta voidaan edelleen todeta uinnin olevan lajina edullinen, Kilponen jatkaa.

Lisätietoa:
Tony Kilponen