Antidopingohjelma huipputasolla Uimaliitossa

#UUTINEN 14.1.2019

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry arvioi urheilujärjestöjen antidopingohjelmia sekä niiden toteuttamista. Uimaliiton antidopingohjelma ylsi 81 urheilujärjestön arvioinnissa kärkisijoille, eli huipputasolle.

Kuva: Jussi Salminen

Suomen antidopingsäännöstön mukaan jokaisella säännöstön piiriin kuuluvalla järjestöllä tulee olla voimassa oleva antidopingohjelma, jota niiden tulee toiminnassaan toteuttaa. Ohjelmat ja niiden toteuttaminen vaikuttavat valtionavustuksiin. Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen toimintamalli on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta ja sitä esitellään muun muassa Euroopan neuvoston antidopingtoiminnan koulutustyöryhmässä.

– Ilman sitoutumista ei ole uskottavaa antidopingpolitiikkaa. Ilman korkealaatuista antidopingtyötä ei ole uskottavaa urheilua. Vastausten määrä ja saadut tulokset osoittavat, että järjestöt ymmärtävät tämän ja ovat sitoutuneet puhtaaseen urheiluun, toteaa johtaja Tiina Kivisaari opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

SUEK toteutti arvioinnin urheilujärjestöjen antidopingohjelmista ja niiden toteuttamisesta kyselyn pohjalta. Järjestöjen tulokset ovat vertailukelpoisia keskenään. 81 urheilujärjestöstä 23 arvioitiin toimivan huipputasolla kolmiportaisen pisteytyksen perusteella. Liitot jaettiin huipputasoon, keskitasoon ja kehittyvään tasoon.

Uimaliiton antidopingohjelma Antidoping-sivulla.

www.suek.fi